ОСОБЛИВОСТІ НОРМАТИВНОГО ЗАКРІПЛЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ УПОВНОВАЖЕНОГО У СПРАВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ

Автор(и)

  • Т. В. Кожемякіна Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Навчально-науковий інститут права, Україна https://orcid.org/0009-0009-7700-5380
  • М. І. Лазарєва Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8826-477X

DOI:

https://doi.org/10.18524/2411-2054.2023.50.280265

Ключові слова:

Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, публічна служба, політична служба, служба в органах виконавчої влади на політичних посадах, адміністративно-правовий статус суб’єктів публічної служби, компетенція, повноваження

Анотація

У статті визначено місце посади Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини в системі посад органів виконавчої влади, розкрито його адміністративно-правовий статус та охарактеризовані елементи його статусу. З’ясовано, що правове регулювання статусу службовців, які займають політичні посади в системі органів виконавчої влади, має багато недоліків: 1) відсутність конкурсного відбору при обранні особи на політичну посаду негативно позначається на якості і ефективності кадрів; 2) відсутні ефективні механізми контролю діяльності таких службовців, як з боку вищестоящих суб’єктів управління, так й з боку громадськості; 3) відсутня юридична відповідальність таких посадовців за неефективну, непрофесійну і, навіть, незаконну діяльність; 4) відсутнє загальне визначення політичної служби, політичних службовців та класифікації публічних посад в органах виконавчої влади; 5) діяльність таких службовців регламентується підзаконними актами, які мають суттєві прогалини і недоліки в частині закріплення їх адміністративно-правового статусу. Доведено, що посада Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини є політичною посадою у системі органів виконавчої влади, що обов’язково слід відобразити в положеннях національного законодавства. На підставі сучасних підходів до визначення адміністративно-правового статусу суб’єктів публічного адміністрування зроблено висновок, що адміністративно-правовий статус Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини включає наступні структурні елементи: 1) мету створення і функціонування; 2) завдання; 3) предмет відання; 4) повноваження; 5) функції. Доведено, що в науковій літературі спостерігається певний дисбаланс в дослідженнях правового статусу публічних службовців: а) поряд з детальним аналізом адміністративно-правового статусу публічних службовців, які займають адміністративні посади в органах виконавчої влади, існує фрагментарний (неґрунтовний) аналіз статусу публічних службовців, які займають в цій системі політичні посади; б) на фоні ґрунтовного аналізу конституційно-правового статусу політичних службовців відсутній узагальнений аналіз правового статусу всіх без виключення політичних службовців. Визнано, що вивчення адміністративно-правового статусу політичних службовців, до яких відноситься й Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, є сьогодні перспективним напрямом досліджень національної юридичної науки.

Посилання

Pro derzhavnu sluzhbu: Zakon Ukrayiny vid 10.12.2015. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 2016. № 4. St. 43. [in Ukrainian].

Pro zakhody shchodo realizatsiyi Zakonu Ukrayiny «Pro vykonannya rishenʹ ta zastosuvannya praktyky Yevropeysʹkoho sudu z prav lyudyny»: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 31 travnya 2006. № 784. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/784-2006-p#Text. [in Ukrainian].

Pro vnesennya zmin do deyakykh aktiv Kabinetu Ministriv Ukrayiny shchodo status Upovnovazhenoho u spravakh Yevropeysʹkoho sudu z prav lyudyny: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 16 serpnya 2022. № 913. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/913-2022-p#Text. [in Ukrainian].

Pro vnesennya zmin do deyakykh postanov Kabinetu Ministriv Ukrayiny: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 30 serpnya 2017. № 669. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/669-2017-p#Text. [in Ukrainian].

Pro tsentralʹni orhany vykonavchoyi vlady: Zakon Ukrayiny vid 17.03.2011. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 2011. № 38. St. 385. [in Ukrainian].

Pro Kabinet Ministriv Ukrayiny: Zakon Ukrayiny vid 27.02.2014. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 2014. № 13. St. 222. [in Ukrainian].

Pro Uryadovoho upovnovazhenoho z pytanʹ hendernoyi polityky: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 7 chervnya 2017. № 390. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/390-2017-p#Text. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Polozhennya pro Uryadovoho upovnovazhenoho z prav osib z invalidnistyu ta vnesennya zmin do Postanovy Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 3 sichnya 2013 № 5. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 21 lyutoho 2017 № 125. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/125-2017-p#Text. [in Ukrainian].

Administratyvne pravo Ukrayiny (2020). Povnyy̆ kurs: pidruchnyk / za red. V. Halunʹka, O. Pravotorovoyi. Vydannya tretye. Kyyiv: Akademiya administratyvno-pravovykh nauk. 466 s. [in Ukrainian].

Yevropeysʹka konventsiya z prav lyudyny. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-19

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС