ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ БЛАГОДІЙНОСТІ

Автор(и)

  • Н. І. Бровко Білоцерківський національний аграрний університет, Соціально-гуманітарний факультет, Кафедра конституційного права та теоретико-правових дисциплін, Україна https://orcid.org/0000-0003-3525-2817

DOI:

https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.53.300716

Ключові слова:

благодійність, благодійні організації, допомога, альтруїзм, благодійництво, надання допомоги, неприбуткова діяльність

Анотація

У статті з позицій філософсько-правового розуміння досліджено благодійність та благодійну діяльність як найважливіший прояв духовності та культури людства, характеристику окремих особистостей, які мають високі емоційно-моральні якості, співчуття, милосердя, відповідальність, турботу, любов до ближнього. Встановлено, що у сучасному українському суспільстві благодійність проявляється у формах волонтерства, меценатстві, допомоги нужденним, є важливим і необхідним соціальним інститутом, адже свідчить про функціонування соціальної держави з гуманістичною складовою.

Історичний досвід свідчить, що благодійність, як діяльність окремих груп чи особистостей виникла досить давно і поступово переформатувалась у важливу суспільну діяльність та інститут держави. Тому, вказану категорію варто розглядати ширше, з урахуванням внеску у соціальну сферу окремих суб’єктів, благодійних організацій, фондів.

Констатовано, що благодійність як суспільно важлива та корисна діяльність має бути спрямована на зміцнення суспільної єдності, утвердження загальновизнаних цінностей, побудову гуманного суспільства, яке об’єднується заради вирішення спільних проблем. Антропологічна парадигма, що лежить в основі гуманізму наголошує на значенні благодійності як діяльності для суспільства та на розвитку самої особистості благодійника, а здійснений філософсько-правовий аналіз цієї категорії дає можливість заглибитись у сутність людської особистості, проаналізувати мотиви благодійної діяльності та розглядати благодійництво не лише як надання матеріальної допомоги, тим хто її потребує. З урахуванням того, що благодійна діяльність є мірилом духовності та має відповідати моральним якостям благодійника варто розглядати в основі благодійності й аксіологічний компонент, визначаючи у благодійній діяльності ціннісні основи. Наголошено, що у сучасному суспільстві під час суспільних трансформацій благодійність набуває нових рис і значення, втрачає свій сенс, своє глибинне призначення, що може привести до регресу так як становить загрозу для суспільства, держави, усталених принципів, визначених міжнародним правом.

Посилання

Zhytnyk, M. (2015). Blahodiinist u sotsialno-filosofskii retrospektyvi ta perspektyvi. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «KPI». Ser.: Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. Vol. 2, Р. 43–49 [in Ukrainian].

Shemshuchenko, Yu. (Ed.). (2007). Velykyi entsyklopedychnyi yurydychnyi slovnyk. Kyiv: Yurydychna dumka, Р. 992 [in Ukrainian].

Longman Dictionary of Contemporary English Online. URL: https://www.ldoceonline.com/dictionary/charity

Slovnyk iz sotsialnoi roboty оnline. URL: https://slovnyk.me/dict/socialwork/blahodiinist [in Ukrainian].

Loktiev, V. M., & Andon P. I. (Eds.). (2016). Velyka ukrainska entsyklopediia (3rd ed., rev.). (Vol. 1). Kyiv: Osnova. URL: https://vue.gov.ua/Blahodiinist [in Ukrainian].

Buzduhan, Ya. (2002). Rol blahodiinykh orhanizatsii u vyrishenni sotsialnykh problem suspilstva. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Ser.: Ekonomika. Vol. 12, Р. 99–103. [in Ukrainian].

Savranska, N. O. (2008). Ethical and philosophical analysis of charity. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUI im. T. Shevchenka. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3428 [in Ukrainian].

Оn Charitable Activities and Charitable Organizations: Law of Ukraine. No 5073-VI. (2013, July, 5).Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, 25, 252 [in Ukrainian].

Savranska, N. (2008). Blahodiinist: realne myloserdia ta diialnisna liubov. Praktychna filosofiia. Vol. 2 (28). Р. 114–119 [in Ukrainian].

Aristotel (2002). Nikomakhova etyka. Kyiv: Akvilon-Plius. Р. 480. URL: http://am.history.univ.kiev.ua/Nikomakhova_etyka.pdf [in Ukrainian].

Hriebtsova, I. (2019). The Formation of the Charitable Movement in the Novorossiysk Territory: Forms and Directions of Charitable Activity. Blahodiinist u suchasnomu sviti: vytoky, problemy, perspektyvy: Proceedings of the Conference Title (pp. 14–20). Izmail: RVV IDHU. URL: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/01/blahodijnist.pdf [in Ukrainian].

Zaporozhchenko, O. (2019). Social and psychological aspects of the phenomenon of charity. Blahodiinist u suchasnomu sviti: vytoky, problemy, perspektyvy. Proceedings of the Conference Title (pp. 23–27). Izmail: RVV IDHU. URL: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/01/blahodijnist.pdf [in Ukrainian].

Ford, H. (2015). My life and work. Kyiv: Nash Format. P. 344. URL: https://chitaka.com.ua/knigi/moye-zhyttya-ta-robota/ [in Ukrainian].

Mil, D. (2001). On liberty: Essays. Kyiv: Оsnovi. P. 463. URL: http://litopys.org.ua/mill/mill17.htm [in Ukrainian].

Kochnova, O. A. (2009). Charity as a socio-cultural phenomenon (cultural analysis). Extended abstract of candidate’s thesis. Simferopol : Tavriiskyi natsion. un-t im. V. Vernadskoho [in Ukrainian].

Vishenskiy, S. (Ed.). (2004). Kant I. Criticism of pure reason. (I. V. Burkovskiy, Trans.). Kyiv: Yunivers. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kant_Immanuel/Krytyka_chystoho_rozumu.pdf? [in Ukrainian].

Scheler, M. (1973). The Nature of Sympathy (P. Heath, Trans.). Hamden (Conn.): Archon Books, P. 274. URL: https://books.google.com.ua/books/about/The_nature_of_sympathy.html?id=34Fl6qrpdb0C&redir_esc=y

Report of the State Financial Monitoring Service of Ukraine for 2022. (2022). Kyiv: URL: https://fiu.gov.ua/assets/userfiles/0350/zvity/zvit2022ukr.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-15

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ПРАВА