«НЕТРАДИЦІЙНІ» ПОВНОВАЖЕННЯ ГОСПОДАРСЬКИХ СУДІВ ЩОДО РОЗГЛЯДУ КЛОПОТАНЬ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ ПРО НАДАННЯ ДОЗВОЛУ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ, ВКЛЮЧАЮЧИ ДОСТУП ДО ПРИМІЩЕНЬ, ПРОВЕДЕННЯ ОГЛЯДУ, ОПЛОМБУВАННЯ, АРЕШТ І ВИЛУЧЕННЯ МАЙНА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.54.304873Ключові слова:
господарський суд, Антимонопольний комітет України, економічна конкуренція, дозвіл на проведення перевірки, арешт, вилучення документів та інформації, доступ до приміщеньАнотація
Стаття присвячена правовому регулюванню повноважень господарських судів щодо надання дозволу на проведення перевірок, накладання арешту, вилучення документів та інформації, а також отримання доступу до приміщень і систем електронних комунікацій субʼєктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю за клопотанням Антимонопольному комітету України (далі – АМКУ) за статтею 252-1 Господарського процесуального кодексу України. Визначено, що одним із нововведень євроінтеграційних змін законодавчої бази України стала можливість господарських судів розглядати клопотання Антимонопольного комітету України щодо проведення перевірок суб’єктів господарювання, накладання арешту, вилучення документів та інформації, а також отримання доступу до приміщень і систем електронних комунікацій в справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Встановлено, що повноваження господарського суду розглядати клопотання Антимонопольного комітету України за статтею 252-1 Господарського процесуального кодексу України виконують роль судового контролю та мають стати противагою щодо зловживань з боку органів Антимонопольного комітету України.
Проаналізовано, що доступ до судової практики господарських судів щодо надання дозволу Антимонопольному комітету України на перевірку не є відкритою та не підлягає оприлюдненню в електронній формі протягом року. Відповідно аналізувати реальні результати таких євроінтеграційних законодавчих змін можливо не раніше кінця поточного чи початку наступного календарного року.
Запропоновано зміни до положень вітчизняного законодавства, а саме до Господарського процесуального кодексу України шляхом включення до повноважень судів першої інстанції в Розділ III «Позовне провадження» та виключення з повноважень апеляційних інстанцій, щоб уникати інстанційних колізій та до ч. 4 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень» у частині термінів оприлюднення ухвал про надання права Антимонопольному комітету України на перевірку з одного року на термін завершення проведення перевірки.
Посилання
Commercial Procedure Code of Ukraine of November 06, 1991, No. 1798-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-12#Text [in Ukrainian].
Explanatory note to the draft Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts on Improving the Activities of the Antimonopoly Committee of Ukraine”. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/CardByRn?regNum=5431&conv=9 [in Ukrainian].
Kobets I. The AMCU has new powers: what should businesses prepare for? URL: https://lcf.ua/thought-leadership/litigation/amku-maye-novi-povnovazhennya-do-chogo-gotuvatisya-biznesu/ [in Ukrainian].
On the Antimonopoly Committee of Ukraine: Law of Ukraine of 26.11.1993, No. 3659-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3659-12#Text [in Ukrainian].
Slobodianiuk M. V., Khachatryan V. V. (2016). Features of the functioning of the Antimonopoly Committee of Ukraine. Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi, No. 14. P. 232–234. URL: http://global-national.in.ua/archive/14-2016/48.pdf [in Ukrainian].
Khavroniuk M. I., Piskunova O. B., Serebriakov M. M. (2023). White Paper on Anti-Oligarchic Reform. Kyiv: FOP. Burya OD. 198 p. URL: https://pravo.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Bila_knyga_antyoligarhichnoyi_reformy.pdf [in Ukrainian].
On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Improving the Legislation on the Protection of Economic Competition and the Activities of the Antimonopoly Committee of Ukraine: Law of Ukraine of 09.08.2023 No. 3295-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3295-20#Text [in Ukrainian].
Sus M. S. (2024). Legal Framework for ensuring observance of rights of undertakings during inspections of The Antimonopoly Committee of Ukraine in the context of antimonopoly reform in Ukraine. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. No. 81. P. 151–159. URL: http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/300559/292825 [in Ukrainian].
On access to court decisions: Law of Ukraine of 22.12.2005 No. 3262-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3262-15#Text [in Ukrainian].
Popkov D. I. Effective judicial control over the discretionary powers of the AMCU: are there risks of “legalization of arbitrariness” in the conditions of insufficient legal certainty? URL: https://sud.ua/uk/news/blog/288471-efektivniy-sudoviy-kontrol-za-diskretsiynimi-povnovazhennyami-amku-chi-isnuyut-riziki-legalizatsiyi-svavillya-za-umov-nedostatnoyi-pravovoyi-viznachenosti [in Ukrainian].
Official website of the Supreme Court of Ukraine. The CGS of the Supreme Court discussed topical issues of consideration by economic courts of cases involving the bodies of the Antimonopoly Committee of Ukraine. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1565333/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).