СТЯГНЕННЯ В ДОХІД ДЕРЖАВИ АКТИВІВ ПІДСАНКЦІЙНИХ ОСІБ ЯК САНКЦІЯ: ПРАВОВА ПРИРОДА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.55.311951Ключові слова:
санкції, національні санкції, воєнний стан, санкційна політика, стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, Вищий антикорупційний судАнотація
У статті здійснено розвідку правової природи санкції у виді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, як об’єкту застосування Вищим антикорупційним судом.
Констатовано, що у чинному законодавстві України відсутнє чітке визначення правової категорії «санкції», а також концептуальне обґрунтування її правової природи та єдиний підхід до її розуміння, що зумовлює потребу, передусім, їхньої наукової розробки, що є надзвичайно важливим в умовах дії правового режиму воєнного стану.
Встановлено, що у науковій юридичній літературі правова категорія «санкція» досліджується, переважно, крізь призму теорії структури норми права та юридичної відповідальності, а також окремих аспектів її реалізації, що характеризується дискусійністю стосовно відповідності принципу правової визначеності, з огляду на застосування однієї правової категорії для різних за своєю правовою природою інститутів права.
Обґрунтовано доцільність розглядати правову природу санкцій, що є предметом цього дослідження, крізь призму державної санкційної політики, та визначати їх як національні санкції, з метою виокремлення їхніх особливостей та відокремлення від правового інституту санкцій, що напрацьовані теорією та практикою міжнародного права.
Запропоновано авторське визначення правової категорії «національні санкції». Виокремлено особливості правової природи санкції у виді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, як об’єкту застосування Вищим антикорупційним судом, яку запропоновано визначати як вид національних санкцій, що застосовується в позовному порядку на підставі рішення суду в період дії правового режиму воєнного стану, а у випадках визначених законом, й після його припинення чи скасування, до фізичних та юридичних осіб, які своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України (в тому числі шляхом збройної агресії чи терористичної діяльності) або значною мірою сприяли (в тому числі шляхом фінансування) вчиненню таких дій іншими особами, у тому числі до резидентів у розумінні Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» (підсанкційні особи), після накладення на них санкції у виді блокування активів у порядку, визначеному Законом, з метою відшкодування збитків та відновлення порушених прав та свобод законних інтересів людини та громадянина, суспільства та держави.
Посилання
Law of Ukraine on sanctions No 1644-VII. (2014, August 14). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrainу, 40, article 2018. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1644-18#Text [in Ukrainian].
Soproniuk, O. (2016). The concept of sanctions in the theory of law. Historical and legal journal. (1(7)), 234–240. [in Ukrainian].
Horda, Yu. V. (2019). The place of economic sanctions in the mechanism of application of the public order clause in international private law. Kyiv. [in Ukrainian].
Oriekhov, V. Y. (2008). Sanctions in law as an element of legal regulation and protection of social relations. Kyiv. [in Ukrainian].
Mikhailina, T. V., Hotsuliak, Yu. V., & Hel, A. P. (2021). Regarding the problems of understanding the category sanction in legal theory and branch jurisprudence. Scientific Bulletin of UzhNU. Law series, (66(2)), 288–293. [in Ukrainian].
Malysheva, Yu. V. (2016). Targeted sanctions and their application by the UN Security Council. Kyiv: IDP. [in Ukrainian].
Sokolovsjka, O. M. (2022). Sanctions as a means of foreign policy influence. Bulletin of NTUU "KPI" Political Science. Sociology. Right, 3(55), 82–86. http://visnyk-psp.kpi.ua/article/view/269556/265039 [in Ukrainian].
Khobbi, Yu. S. (2021). Problems of normative and legal regulation of sanctions in Ukraine in the context of international experience. Legal journal of Donbass, (4(77)), 51–59. [in Ukrainian].
Kazdobina, Yu. K. (2021). Ukrainian sanctions: an effective tool or a political declaration? Analytical reference. https://drive.google.com/file/d/1WIHpAecbtR4YfOeMSPk7xsvp4fI6RZMF/view [in Ukrainian].
Flissak, K. A. (2019). Economic sanctions and the specificity of their positioning in modern international relations. Actual problems of jurisprudence, (1(17)), 72–80. [in Ukrainian].
Iakymchuk, N. (2021). Sanctions as a legal phenomenon in the law of Ukraine and international standards of their application. Konstytutsiino-pravovi akademichni studii, (1), 73–86. https://doi.org/10.24144/2663-5399.2021.1.08
Serdliar, Yu. O. (2013). The geopolitical environment as a factor of the implementation of the international regime of sanctions. Philosophy and political science in the context of modern culture, (6(4)), 58–63. [in Ukrainian].
Serdliar, Yu. O. (2013). International sanctions in world politics: theory and practice. Mykolaiv: CHSU named after Peter's Tomb. [in Ukrainian].
Law of Ukraine on the introduction of martial law No 64/2022. (2022, February 24). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine оn the approval of the Decree of the President of Ukraine “On the introduction of martial law in Ukraine” No 2102-XI. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine оn making changes to some legislative acts of Ukraine regarding increasing the effectiveness of sanctions related to the assets of individuals No 2257-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2257-20#n55 [in Ukrainian].
Explanatory note to the draft Law of Ukraine "On Amendments to Certain Legislative Acts on Increasing the Effectiveness of Sanctions Related to the Assets of Individuals”. https://itd.rada.gov.ua/456b3f0b-7031-497c-bb22-114d4b43732e [in Ukrainian].
Busel, V. T. (2005). A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language. Kyiv. [in Ukrainian].
Ustymenko, Ye. V. (2016). Sanctions under the administrative law of Ukraine. Kharkiv. [in Ukrainian].
Draft Law of Ukraine on the principles of sanctions policy of Ukraine No 5191. (2021, March 2). https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71291 [in Ukrainian].
Ukrainian Helsinki Union for Human Rights. (2021). Pure politics, legal mechanism or just a vendetta? https://www.helsinki.org.ua/articles/chysta-polityka-pravovyy-mekhanizm-chy-prosto-vendetta/ [in Ukrainian].
Draft Law on National and International Sanctions No 4454. (2020, December 3). https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?id=&pf3511=70579 [in Ukrainian].
Draft Law of Ukraine on restrictive measures (sanctions) of the state to protect national interests No 5191. (2021, March 16). https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71418 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).