ШЛЯХИ ПОСИЛЕННЯ ГАРАНТІЙ ЗДІЙСНЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ УПОВНОВАЖЕНОГО У СПРАВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.56.315685Ключові слова:
забезпечення виконання державними органами заходів індивідуального характеру, контроль та відповідальність за виконання рішень Європейського суду з прав людини, Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, припис про усунення порушень щодо невиконання рішень Європейського суду з прав людиниАнотація
Стаття присвячена визначенню шляхів посилення гарантій здійснення повноважень Уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини. Актуальність статті випливає з того, що аналіз положень законодавства України, які визначають організацію, повноваження та порядок діяльності Уповноваженого у справах ЄСПЛ, свідчить про відсутність або недостатність належних гарантій здійснення нею повноважень за основними напрямами її діяльності, що негативно позначається на інституційній спроможності Уповноваженого у справах ЄСПЛ. Уповноважений у справах ЄСПЛ для виконання покладених на нього завдань щодо забезпечення представництва України в ЄСПЛ та виконанням його рішень наділяється повноваженнями, які передбачають взаємодію Уповноваженого у справах ЄСПЛ, насамперед, із: 1) Державною виконавчою службою та Державним казначейством у рамках звернення рішення до виконання в частині виплати відшкодування; 2) адміністративними органами, до компетенції яких належить вжиття додаткових заходів індивідуального характеру шляхом перегляду справи заявника; 3) Кабінетом Міністрів України та Верховним Судом у рамках звернення рішення ЄСПЛ до виконання в частині вжиття заходів загального характеру.
Для виконання завдань Уповноваженого у справах ЄСПЛ за ним закріплюється інструментарій контролю, який не має примусового характеру та не включає у себе дієвих стимулів. Найбільший вплив на уповноважені державні органи може чинити лише внесення Прем’єр-міністрові України подання щодо забезпечення виконання додаткових заходів індивідуального характеру та ініціювання перевірки дій чи бездіяльності посадових осіб Державної виконавчої служби самою цією службою. Натомість, за цією посадовою особою має бути закріплене повноваження виносити керівникам уповноважених державних органів приписи про усунення порушень обов’язків щодо виконання заходів, передбачених рішенням ЄСПЛ (за умови доведення інформації про зміст, порядок і строки виконання цих заходів), з притягненням цих посадових осіб до адміністративної відповідальності у разі повторного невиконання без поважної причини заходів, передбачених рішенням ЄСПЛ, а також покладенням на посадових осіб цього державного органу відповідальності за нарахування пені на суму відшкодування за рішенням ЄСПЛ та інші негативні наслідки.
Посилання
Ratushna, B. P. (2022). Legal peculiarities of the execution of decisions of the European Court of Human Rights in Ukraine. Legal scientific electronic journal, (6), 130–133. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2022-6/31 [in Ukrainian].
Mukan, B. S. (2015). Functions of the Commissioner of Ukraine for the European Court of Human Rights relating to the execution of judgments and providing feedback: administrative legal aspect. Efficiency of public administration, (43), 227–235. http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2015_43_30 [in Ukrainian].
Asirian, S. R., Mylonenko, Yu. V., & Prylipko, V. V. (2021). Problems of implementation of ECtHR judgments in Ukraine and ways to overcome them on the example of the Federal Republic of Germany. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, 63, 307–311. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.63.54 [in Ukrainian].
Kivalov, S. V. (2012). Structural/systemic deficiencies in the legal systems of the participating states and the functioning of the system of the Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. Legal provision of effective execution of judgments and application of the case-law of the European Court of Human Rights: Development: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 18–19). Odesa: Feniks. [in Ukrainian].
Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine on Regulations on the Commissioner for the European Court of Human Rights No. 784 (May 31, 2006). Status as of June 27, 2023. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/784-2006-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine on execution of judgments and application of the case-law of the European Court of Human Rights No. 3477-IV (February 23, 2006). Status as of December 2, 2012. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3477-15/conv#o81 [in Ukrainian].
Order of the Ministry of Justice of Ukraine approving the procedure for the interaction of the State Executive Service of Ukraine and the Secretariat of the Government Commissioner for the European Court of Human Rights while ensuring the representation of Ukraine at the European Court of Human Rights and the execution of judgments of the European Court of Human Rights No. 1989/5 (September 23, 2013). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1642-13#Text [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).