ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У КНР
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.56.315689Ключові слова:
штучний інтелект, інтелектуальна власність, правове регулювання відносин у сфері штучного інтелектуАнотація
Актуальність теми дослідження зумовлена динамічним розвитком штучного інтелекту (далі – ШІ), а також впливом, який він має на всі сфери суспільної діяльності. Існуюче нормативно-правове регулювання України у сфері відносин, які пов’язані з використанням ШІ не є досконалим та потребує подальшої розробки. Завданням цієї наукової роботи є дослідження та аналіз законодавчих баз КНР та України у цій сфері, оцінка їх ефективності, а також визначенні аспектів нормативно-правового регулювання України, які можуть бути вдосконалені з врахуванням досвіду КНР. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про зростаючий інтерес науковців до проблематики правового регулювання відносин у сфері ШІ. Проте, питання доцільності врахування досвіду КНР при подальшій розробці правового регулювання України, а також його конкретних аспектів, які потребують вдосконалення є недостатньо вивченим. Основний матеріал статті зосереджено на дослідженні та розкритті змісту концептуальних і спеціальних нормативно-правових актів КНР у сфері ШІ, а також аналізі української законодавчої бази у цій сфері з метою подальшого визначення доцільності та врахування досвіду КНР українськими законодавцями при подальшій розробці нормативно-правового регулювання відносин, пов’язаних з використанням ШІ. Встановлено, що українське законодавство наразі не забезпечує достатнього регулювання відносин у сфері використання ШІ та потребує подальшого вдосконалення з врахуванням досвіду інших держав. Також виявлено, що законодавство КНР є комплексним та добре структурованим, а всеохоплююче правове регулювання є цінним для врахування українськими законодавцями на етапі розробки та вдосконалення власного законодавства у цій сфері.
Посилання
Barbashyn, S. (2023). Artificial intelligence: problems and prospects of legal regulation in Ukraine and the EU. PRAVO.UA. https://pravo.ua/shtuchnyi-intelekt-problemy-ta-perspektyvy-pravovoho-rehuliuvannia-v-ukraini-ta-ies/ [in Ukrainian].
Boiko, V. V. (2024). Legal regulation of artificial intelligence: international experience. Scientific Notes of Tavriya National University named after V. I. Vernadsky. Series: Public Administration and Administration, 35(74), 23–30. https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2024.2/05 [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020, December 2). On the approval of the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine: Order No. 1556-r. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-р#Text [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2021, April 21). On the approval of the action plan for the implementation of the Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine: Order No. 438-r. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-р#n10 [in Ukrainian].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2023). Roadmap for AI regulation in Ukraine. https://tinyurl.com/mr3esymv [in Ukrainian].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2024, June 17). White Paper on AI Regulation in Ukraine: Ministry of Digital Transformation’s Vision. https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Регулювання%20ШІ.pdf [in Ukrainian].
Stanford University. (2024). AI Index Report 2024. Stanford Institute for Human-Centered Artificial Intelligence. https://aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2024/05/HAI_AI-Index-Report-2024.pdf
China Internet Watch. (2024, July 16). WAIC Insights 2024: Analysis on China’s Artificial Intelligence Development Trends. https://www.chinainternetwatch.com/47200/waic-insights-2024/
Webster, G., Creemers, R., Kania, E., & Triolo, P. (2017, August 1). Full Translation: China’s New Generation Artificial Intelligence Development Plan. DigiChina, Stanford University. https://digichina.stanford.edu/work/full-translation-chinas-new-generation-artificial-intelligence-development-plan-2017
Center for Security and Emerging Technology, Georgetown University (2021, March 11). The 14th Five-Year Plan for National Informatization (Full Text, English Translation). https://cset.georgetown.edu/wp-content/uploads/t0284_14th_Five_Year_Plan_EN.pdf
Zhuo, L. (2024, January 18). China Patent Guidelines for Examination: Changes for AI, Big Data, and Software. Spruson & Ferguson. https://www.spruson.com/patents/china-patent-guidelines-for-examination-changes-for-ai-big-data-and-software/
DigiChina, Stanford University (2022). Translation: Internet Information Service Algorithmic Recommendation Management Provisions (Effective March 1, 2022). https://digichina.stanford.edu/work/translation-internet-information-service-algorithmic-recommendation-management-provisions-effective-march-1-2022/
China Law Translate (2022, December 11). Provisions on the Administration of Deep Synthesis Internet Information Services. https://www.chinalawtranslate.com/en/deep-synthesis/
Cai, P., & Xiao, P. (2023, October 13). Redefining AI Research Ethical Boundaries – FAQs on China’s New Measures for Scientific Research and Innovations. Mondaq. https://www.mondaq.com/china/new-technology/1376978/redefining-ai-research-ethical-bound-aries--faqs-on-chinas-new-measures-for-scientific-research-and-innovations
Zhang, L., Yang, J., Cheng, Y., Zhao, J., Han, X., Zheng, Z., & Xu, X. (2024, March 16). China AI Law Draft. Center for Security and Emerging Technology, Georgetown University. https://cset.georgetown.edu/publication/china-ai-law-draft/
MacCarthy, M. (2020, March 9). AI Needs More Regulation, Not Less. Brookings. https://www.brookings.edu/articles/ai-needs-more-regulation-not-less/
Council of Europe (2022, May 17). Outline of Huderia Risk and Impact Assessment Methodology. Strasbourg. https://rm.coe.int/cai-bu-2022-03-outline-of-huderia-risk-and-impact-assessment-methodolo/1680a81e14
European Parliament (2024, March 13). European Parliament Resolution on Artificial Intelligence in the Digital Age. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0138_EN.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).