ОКРЕМІ АСПЕКТИ ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЗАМІНИ ПРОКУРОРА У КРИМІНАЛЬНИХ ПРОВАДЖЕННЯХ ПРО ЗЛОЧИНИ У СФЕРІ СЛУЖБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2024.56.315691Ключові слова:
прокуратура, прокурор, керівник органу прокуратури, визначення прокурора, дискреція (розсуд), незмінність прокурора, постанова, група прокурорів, суд, слідчий суддя, судова справа, службові злочини, кримінальні провадження, кримінальні правопорушення у сфері службової діяльності, розслідування, процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, підтримання публічного обвинувачення в суді, належна правова процедура, Єдиний реєстр досудових розслідуваньАнотація
Статтю присвячено дослідженню процесуальних та правових аспектів інституту призначення та заміни прокурора (групи прокурорів) у кримінальних провадженнях про злочини у сфері службової діяльності. Визнано, що правильне розуміння процедур та умов, за яких прокурор може бути призначений чи замінений, є ключовим для забезпечення об’єктивного, прозорого та ефективного кримінального процесу.
Вироблено критерії прийняття керівником органу прокуратури рішень про призначення (заміну) того чи іншого прокурора у кримінальних провадженнях цієї категорії, які поділено на об’єктивні та суб’єктивні. До об’єктивних факторів віднесено складність кримінального провадження та суспільний резонанс кримінального правопорушення. Як суб’єктивні фактори розглянуто загальний обсяг роботи та індивідуального навантаження, теоретичну підготовку, спеціалізацію та практичний досвід прокурора. Увагу зосереджено на такому критерії для вибору прокурорів, як спеціалізація, що дозволяє забезпечити ефективний нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва ним, підтримання публічного обвинувачення, оскарження судових рішень та здійснення інших передбачених законом повноважень.
Розглянуто рішення національних судів України, які відображають практичний аспект застосування кримінального процесуального законодавства в частині призначення (заміни) прокурора чи групи прокурорів у кримінальних провадженнях про злочини у сфері службової діяльності. Обрані справи відібрані з огляду на їх значимість та актуальність для теми дослідження, а також для демонстрації специфічних аспектів, що враховуються під час призначення (заміни) прокурора чи групи прокурорів для здійснення процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях про злочини цієї категорії.
Посилання
Amelin, O. Yu., Kyslyi, A. M., Pidpalyi, V., Rovnyi, V., & Surzhyk, Y. (2024). Independence of Prosecutors and Judges in Criminal Proceedings in Ukraine and Foreign Countries in the Context of International Practices. Pakistan Journal of Criminology, 16(3), 191–207. https://doi.org/10.62271/pjc.16.3.59.74
Criminal Procedure Code of Ukraine No 4651-VI. (2012, April 13). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text [in Ukrainian].
Order of the Prosecutor General on the approval of the Regulation on the Unified register of pre-trial investigations, the procedure for its formation and management No 298. (2020, June 30). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0298905-20#Text [in Ukrainian].
Replacement. (2024). UA dictionary (portal of the Ukrainian language and culture). https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%97%D0%B0%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0 [in Ukrainian].
Change. (2024). UA dictionary (portal of the Ukrainian language and culture). https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0 [in Ukrainian].
Shmalenya S. V., & Maletskyi A. S. (2021). Procedural powers of the head of the prosecutor’s office during criminal proceedings. Kyiv. Office of the Prosecutor General, 64 p. [in Ukrainian].
Order of the Prosecutor General on the organization of activities of prosecutors in criminal proceedings No 309. (2021, September 30). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0309905-21#Text [in Ukrainian].
Law of Ukraine on the Prosecutor’s Office No 1697-VII. (2014, October 14). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text [in Ukrainian].
Resolution Belotserkiv City District Court of Kyiv Region No 357/7753/22. (2024, April 23). Unified State Register of Court Decisions. https://reyestr.court.gov.ua/Review/118538869 [in Ukrainian].
Resolution Illichiv City Court of Odesa Region No 501/1087/23. (2023, June 07). Unified State Register of Court Decisions. https://reyestr.court.gov.ua/Review/111402322 [in Ukrainian].
Resolution Southern City Court of Odesa Region No 519/569/23. (2023, March 27). Unified State Register of Court Decisions. https://reyestr.court.gov.ua/Review/109805020 [in Ukrainian].
Resolution Zaporizhzhia District Court of Zaporizhzhia Region No 317/1703/21. (2022, February 02). Unified State Register of Court Decisions. https://reyestr.court.gov.ua/Review/102907406 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).