ЗВІЛЬНЕННЯ ПРОКУРОРІВ У РАЗІ ЛІКВІДАЦІЇ ЧИ РЕОРГАНІЗАЦІЇ ОРГАНУ ПРОКУРАТУРИ АБО СКОРОЧЕННЯ КІЛЬКОСТІ ПРОКУРОРІВ ОРГАНУ ПРОКУРАТУРИ: КОНСТИТУЦІЙНО-ЮРИСДИКЦІЙНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.57.325383Ключові слова:
прокуратура, прокурор, ліквідація чи реорганізація органу прокуратури, скорочення кількості прокурорів органу прокуратури, звільнення прокурора з посади, конституційна юрисдикціяАнотація
У статті здійснено розвідку проблемних аспектів звільнення прокурорів з підстав ліквідації чи реорганізації органу прокуратури або скорочення кількості прокурорів органу прокуратури у конституційно-юрисдикційному аспекті.
Метою статті визначено виокремлення проблемних аспектів законодавчої регламентації звільнення прокурорів з посад у разі ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури, крізь призму релевантної практики Конституційного Суду України, а також окреслення законодавчих перспектив розвитку цього правового інституту.
Констатовано, що одним із нещодавніх рішень суду конституційної юрисдикції визнано неконституційним пункт 9 частини першої статті 51 Закону України «Про прокуратуру», яким унормовано таку підставу звільнення прокурора з посади як: у разі ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або вразі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури, а також визнано за необхідне відтермінувати втрату чинності цим законодавчим положенням, що обґрунтовано потребою забезпечення ефективності функціонування прокуратури та надання у зв’язку із цим Верховній Раді України строку для внесення релевантних законодавчих змін.
Встановлено, що за відсутності правової позиції суду конституційної юрисдикції у справі конституційності першочергових заходів реформування органів прокуратури у 2019 році, проблемні аспекти їхнього кадрового перезавантаження вирішуються у Рішеннях Конституційного Суду України за конституційними скаргами заінтересованих суб’єктів щодо конституційних гарантій незалежності прокурора.
Доведено концептуальну можливість компенсації положеннями трудового законодавства визнаних неконституційними положень Закону України «Про прокуратуру», з огляду на усталену концептуальну позицію, згідно з якою трудове законодавство підлягає застосуванню у випадках, якщо нормами спеціального законодавства не врегульовано спірні правовідносини або коли про це йдеться у спеціальному законі.
Запропоновано релевантні зміни до законодавства та визначено перспективи подальшого розвитку законодавства у сфері досліджуваних питань.
Посилання
On the Public Prosecutor’s Office: Law of Ukraine dated October 14, 2014, No 1697-VII. Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text [in Ukrainian].
In the case of the constitutional complaint of Bohdan Mykolaiovych Panchenko on the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of paragraph 9 of part one of Article 51, subparagraph 1 of paragraph 5-1 of Section XIII ‘Transitional Provisions’ of the Law of Ukraine ‘On the Public Prosecutor’s Office’ of 14 October 2014 No 1697-VII (regarding constitutional guarantees of the independence of the prosecutor): Decision of the Constitutional Court of Ukraine of 18.12.2024 No. 11-р(ІІ)/2024. Case No 3-157/2023(290/23). Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v011p710-24#Text [in Ukrainian].
Сoncurring opinion (dissenting) by Judge of the Constitutional Court of Ukraine Serhii Riznyk on the Decision of the Constitutional Court of Ukraine in the case on the constitutional complaint of Bohdan Mykolaiovych Panchenko on the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of paragraph 9 of part one of Article 51, subparagraph 1 of paragraph 5-1 of Section XIII ‘Transitional Provisions’ of the Law of Ukraine ‘On the Public Prosecutor’s Office’ of 14 October 2014 No 1697-VII (regarding constitutional guarantees of the prosecutor’s independence). Retrieved February 24, 2025, from https://ccu.gov.ua/dokument/11-rii2024 [in Ukrainian].
Babkova, V. (2019). Some aspects of the reform of the prosecutor’s system. Сomparative and Analytical Law, (4) 400–403. [in Ukrainian].
Kostenko, I., & Ohiievych, S. (2020). Theoretical and legal analyses of lacunae in reforming of prosecution authorities system. Chronicles of KUL, (2) 191–194. https://doi.org/10.36695/2219-5521.2.2020.33 [in Ukrainian].
Kostenko, S. (2019). Creation of the prosecutor’s governance institution and the problem of achieving European standards for the independence of the prosecutor. Actual Problems of Native Jurisprudence, (1), 200–206. [in Ukrainian].
Bodnaruk, T., & Lapkin, A. (2020).The main directions of reforming the institution of the prosecutor’s office at the present stage. Entrepreneurship, Economy and Law, (4), 290–294. https://doi.org/10.32849/2663-5313/2020.12.50 [in Ukrainian].
Moskvych, L. (2020). Dismissal of prosecutors: problems of current legal regulation and practice. Current challenges and problems of judicial reform in Ukraine: proceedings of the 4th International scientific-practical conference, Chernivtsi, 16 October 2020 (pp.149–151). Chernivtsi. [inUkrainian].
Rusanova, I. (2020). To the question of the constitutionality of the legal basis for the reshuffle of the prosecutor’s office. Herald of Zaporizhzhia National University. Jurisprudence, (4/1), 259–264. https://doi.org/10.26661/2616-9444-2020-4.1-38 [in Ukrainian].
Trahniuk, R. (2021). Problems of dismissal of prosecutors through attestation. Juridical Scientific and Electronic Journal, (4) 580–583. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-4/143 [in Ukrainian].
Stefanchuk, M. М. (2020). The Reform of public prosecution bodies in Ukraine: staff reset or discrimination on professional grounds? Law of Ukraine, (4) 264–277. [in Ukrainian].
Stefanchuk, M. M. (2021). Dismissal of prosecutors during attestation: determination of grounds. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Legal Studies, (4), 97–101. [in Ukrainian].
Stefanchuk, M. M. (2022). Guarantees of prosecutors in the termination of an employment contract: legal certainty. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Legal Studies, (5), 90–97. [in Ukrainian].
On Amendments to Some Legislative Acts of Ukraine on Priority Measures for Reform of Prosecutor’s Bodies: Law of Ukraine Law of Ukraine dated September 19, 2019, No 113-IX. Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/113-20#Text [in Ukrainian].
In the case of the constitutional complaint of Serhii Mykolaiovych Vasylenko on the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of paragraph 6 of Section II ‘Final and Transitional Provisions’ of the Law of Ukraine ‘On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Priority Measures for the Reform of the Prosecution Service’ (regarding guarantees of the prosecutor’s independence): Decision of the Constitutional Court of Ukraine of 01.03.2023 No. 1-р(ІІ)/2023. Case No 3-5/2022(9/22). Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/va01p710-23#Text [inUkrainian].
In the case of constitutional complaints of Mykola Petrovych Starychenko, Serhii Serhiiovych Harlyka, Oleksandr Anatoliiovych Petrychuk, Mariana Vasylivna Ostapenko and Serhii Vitaliiovych Menchynskyi on the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of the third paragraph of clause 3 of Section II ‘Final and Transitional Provisions’ of the Law of Ukraine ‘On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Priority Measures for the Reform of the Prosecutor’s Office’ of 19 September 2019 No 113-IX (regarding the remuneration of the prosecutor as a guarantee of his independence): Decision of the Constitutional Court of Ukraine dated 13.09.2023 No 8-r(II)/2023. Case No 3-80/2022 (191/22; 226/22; 80/23; 131/23; 99/23). Retrieved February 24, 2025, from https://ccu.gov.ua/dokument/8-rii2023 [in Ukrainian].
In the case of the constitutional complaints of Oksana Tymoshenkova and Volodymyr Tymoshenkov on the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of the sixth paragraph of Section II, paragraph 19, ‘Final and Transitional Provisions’ of the Law of Ukraine ‘On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Priority Measures for the Reform of the Prosecutor’s Office’ of 19 September 2019 No. 113-IX (regarding dismissal during the period of temporary disability): Decision of the Constitutional Court of Ukraine of 02.10.2024 No. 9-р(І)/2024. Case No 3-5/2023 (5/23, 79/23). Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v009p710-24#Text [in Ukrainian].
Constitutional submissions. Retrieved February 24, 2025, from https://ccu.gov.ua/novyna/konstytuciyni-podannya [in Ukrainian].
Separate opinion of the judge of the Constitutional Court of Ukraine Pervomayskyi O. O. in case No 1-223/2018(2840/18) on the constitutional submission of 50 Members of Parliament of Ukraine regarding compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of a separate provision of Clause 26 of Chapter VI “Final and Transitional Provisions” of the Budget Code of Ukraine. Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/na06d710-20#Text [in Ukrainian].
Labor Code of Ukraine dated December 10, 1971 No 322-VIII. Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text [in Ukrainian].
Resolution of the Supreme Court of Ukraine of 15 September 2022. Case No 640/25949/19. Retrieved February 24, 2025, from https://reyestr.court.gov.ua/Review/106264216 [in Ukrainian].
In the case on the constitutional petition of the President of Ukraine on the official interpretation of the provisions of parts two and three of Article 124 of the Constitution of Ukraine (case on the jurisdiction of acts on appointment or dismissal of officials): Decision of the CCU of 07.05.2002 No 8-rp/2002. Case No 1-1/2002. Retrieved February 24, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v008p710-02#Text [in Ukrainian].
Resolution of the Supreme Court of Ukraine of 17 February 2015. Case No 21-8а15. Retrieved February 24, 2025, from https://reyestr.court.gov.ua/Review/42946756 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).