ДОСТУП ДО ПРАВОСУДДЯ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ: ПРОБЛЕМИ ЗАХИСТУ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.57.325386Ключові слова:
доступ до правосуддя, суд, доступність, внутрішньо переміщена особа, ВПО, права людини, право на доступ до правосуддя, безоплатна правова допомога, судовий збір, підсудність, судовий розглядАнотація
Стаття присвячена аналізу дослідження забезпечення та реалізації доступу до правосуддя. Визначено, що право на доступ до правосуддя за своєю суттю виступає у якості загальної правової гарантії людини і громадянина на судовий захист. Наразі забезпечення доступу до правосуддя щодо внутрішньо переміщених осіб є одним із першочергових завдань держави. Зумовлена реаліями воєнного стану, проблема доступу до правосуддя щодо внутрішньо переміщених осіб є однією із проблем на часі. Систематизовано тези про те, що доступ до правосуддя є комплексним поняттям, адже потрібно розуміти, що воно включає в себе не тільки саме право доступу до суду, але й також доступ до правової допомоги, фізичний доступ до суду, дотримання розумності строків розгляду та можливість брати участь у справі, фінансовий аспект доступності судових процедур тощо. Визначено, що в контексті доступу до правосуддя щодо внутрішньо переміщених осіб найболючішою проблемою є звернення такої категорії осіб до суду за місцем фактичного перебування. Аргументовано, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи зазначає факт саме зареєстрованого місця перебування. Тому суди вважають, що така довідка не є належним документом, який засвідчував би підтвердження місця перебування, а тому не може вважатися законним фактором визначення територіальної підсудності справи та часто відмовляють внутрішньо переміщеним особам у здійсненні правосуддя за місцем фактичного проживання. Доведено, що право на безоплатну правову допомогу для внутрішньо переміщених осіб є особливо важливим інститутом, так як сучасні реалії та правовий режим воєнного стану значно впливають на фінансові ресурси громадян, які не мають матеріальних ресурсів для оплати правничих послуг. Обґрунтовано, що необхідно закріпити на законодавчому рівні право внутрішньо переміщеної особи звертатися до суду за місцем її територіального обліку та викласти в новій редакції частину 1 статті 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
Посилання
On ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons: Law of Ukraine dated October 20, 2014 No. 1706-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text[in Ukrainian].
Guiding principles on internal displacement. UNHCR. https://www.unhcr.org/media/guiding-principles-internal-displacement.
Ministry of Social Policy of Ukraine: Information for displaced persons. http://surl.li/tqyei [in Ukrainian].
Kozakevych, O. M. (2023). Accessibility of justice in a transitive society: a modern perspective. Odesa, Yurydyka. [in Ukrainian].
Council of Europe.(1950). Convention for the protection of human rights and fundamental Freedoms. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text [in Ukrainian].
Constitution of Ukraine. (1996). Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, (30), 141. [in Ukrainian].
Accessibility of legal aid in the context of martial law. https://legalaid.gov.ua/wp-content/uploads/2023/02/dostupnist-compressed.pdf [in Ukrainian].
Rishennia YeSPL u spravi “Tsezar ta inshi proty Ukrainy” vid 13.02.2018. http://surl.li/tqyer [in Ukrainian].
Annual report of the Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights on the state of observance and protection of human and citizen rights and freedoms in Ukraine in 2022. Ofis Upovnovazhenoho Verkhovnoi Rady Ukrainy z pravliudyny. https://ombudsman.gov.ua/report-2022/verkhovenstvo-prava [in Ukrainian].
Analysis of the level of accessibility of administrative services, legal aid, and justice for IDPs and conflict-affected populations. https://rm.coe.int/access-to-administrative-services-legal-aid-and-justice-ukr-/168094fd76 [in Ukrainian].
Verkhovnyi Sud Ukrainy. (2022, September 02). The Supreme Court clarified how Ukrainian citizens-IDPs should file claims in courts in the areas of their temporary residence. https://vl.hr.court.gov.ua/sud2006/prescentr/news/1314095/https://vl.hr.court.gov.ua/sud2006/pres-centr/news/1314095/ [in Ukrainian].
On amendments to the Civil Procedure Code of Ukraine, the Commercial Procedure Code of Ukraine, and the Code of Administrative Procedure of Ukraine regarding the determination of jurisdiction of cases based on the location of a party who is an internally displaced person: Law of Ukraine dated 13.10.2023 of October 13, 2023 No. 10146. https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42984 [in Ukrainian].
On amendments to Article 5 of the Law of Ukraine “On Court Fees” regarding the exemption of internally displaced persons from paying court fees: Law of Ukraine of June 7, 2023 No. 9361. Zakonodavstvo Ukrainy. Kyiv, Ukraine: Verkhovna Rada Ukrainy. https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42055 [in Ukrainian].
Opinion on the draft Law of Ukraine “On amendments to Article 5 of the Law of Ukraine ‘On Court Fees’ regarding the exemption of internally displaced persons from paying court fees” (Reg. No. 9361 of June 8, 2023). https://unba.org.ua/assets/uploads/publications/%D0%97%D0%9F%209361.docx.pdf [in Ukrainian].
The number of IDPs seeking secondary legal aid from the free legal aid system has more than doubled. http://surl.li/tqylf [in Ukrainian].
Facilitating access to human rights and basic services for internally displaced persons and persons returning to Ukraine. http://surl.li/tqyly [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).