ДЕЛЕГУВАННЯ ВЛАДНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРИВАТНИМ ОСОБАМ: ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • М. В. Шевченко Університет митної справи та фінансів, кафедра публічного та приватного права, Україна https://orcid.org/0000-0002-6708-016X

DOI:

https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.57.325391

Ключові слова:

владні повноваження, делегування повноважень, делегування повноважень приватним особам, зарубіжний досвід виконання владних повноважень приватними особами, приватні особи за делегованими повноваженнями за законодавством України

Анотація

Загальні передумови залучення приватних осіб до виконання функцій держави та місцевого самоврядування, які свідчать про їх потенціал позитивно вплинути на якість виконання цих функцій, включають, насамперед: 1) спеціальні знання, навички та досвід діяльності приватних осіб у відповідній сфері суспільних відносин; 2) більша швидкість процесів прийняття рішень та їх гнучкість; 3) можливість розвантажити адміністративні органи. Можливість делегування владних повноважень приватній особі передбачається або виключається на національному рівні кожною державою. Зарубіжним правовим системам відомі випадки виконання владних управлінських функцій приватними особами, які включають: погашення податкового боргу платників податків приватними колекторськими агентствами, адміністрування установами виконання покарань, установлення максимальних норм праці та мінімальних розмірів оплати праці галузевим об’єднанням підприємств тощо. Законодавство України також закріплює можливість делегування владних повноважень приватним особам, серед яких, органи самоорганізації населення, класифікаційні товариства у сфері торговельного мореплавства, а також організації професійного самоврядування та саморегулюванні організації (оцінювачів, учасників ринків капіталу, у сфері архітектурної діяльності тощо).

Посилання

Bednyi, O. I. (2021). Relations arising from delegation of public administration powers as a component of the subject of administrative law. Current Problems of State and Law, (90), 26–31. https://doi.org/10.32837/apdp.v0i90.3203 [in Ukrainian].

Kochyn, V. V. (2023). Methodology of research into the legal regulation of economic relations in the context of privatization and European integration. Coordinate. https://coordynata.com.ua/metodologia-doslidzen-pravovogo-reguluvanna-ekonomicnih-vidnosin-v-umovah-privatizacii-ta-evrointegracii [in Ukrainian].

Larkin, P. (2020). The Private Delegation Doctrine. Florida Law Review, 73, 31–94. https://doi.org/10.2139/ssrn.3690501

Miliienko, O. A. (2021). Theoretical and practical aspects of the application of administrative acts [Doctoral dissertation]. Zaporizhzhia. [in Ukrainian].

Freeman, J. (1997). Collaborative governance in the administrative state. UCLA Law Review, 45(1). https://ssrn.com/abstract=11408

Markell, D. L., & Glicksman, R. L. (2016). Dynamic governance in theory and application, part I. Arizona Law Review, 58, 563–631. https://arizonalawreview.org/dynamic-governance-in-theory-and-application-part-i/

Metzger, G. (2003). Privatization as delegation. Columbia Law Review, 103, 1367–1502. https://scholarship.law.columbia.edu/faculty_scholarship/144

Wiseman, H. (2017). Delegation and dysfunction. Yale Journal on Regulation, 35, 233–291. https://www.law.berkeley.edu/wp-content/uploads/2019/10/Wiseman_DRAFT_Delegation-and-Dysfunction.pdf

Honcharenko, O. M. (2022). Private regulation and self-regulation of economic activities: comparison of concepts. Economics and Law, (2(65)), 13-24. https://doi.org/10.15407/econlaw.2022.02.013

Volokh, A. (2021). The Moral neutrality of privatization as such. In A. Dorfman, & A. Harel (Eds.), The Cambridge Handbook of Privatization (pp. 117–132). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108684330

Guenther, G. (2024). The Internal Revenue Service’s Private Tax Debt Collection Program. https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF1033912

Hill, R. (2003). The constitutional rights of private governments. New York University Law Review, 78 144–238. http://doi.org/10.2139/ssrn.258629

Canadian Human Rights Act, R.S.C., c. H-6. (1985). https://www.canlii.org/en/ca/laws/stat/rsc-1985-c-h-6/latest/rsc-1985-c-h-6.html

Federal Court of Canada. Judgment of 22 February 2013 in Canadian Union of Public Employees (Airline Division) v. Air Canada, 2013 FC 184 (CanLII). https://canlii.ca/t/fwfrz

Court of Justice of the European Union. Judgment of 13 June 1958 in Meroni & Co., Industrie Metallurgiche, SpA v High Authority of the European Coal and Steel Community (Case 9-56). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:61956CJ0009

Federal Constitutional Court of Germany. Judgment of 18 January 2012, 2 BvR 133/10. https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Downloads/EN/2012/01/rs20120118_2bvr013310en.pdf?__blob=publicationFile&v=2

Law of Ukraine on bodies of self-organization of people: Law of Ukraine no. 2625-III(July 11, 2001). Retrieved November 15, 2024, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2625-14#Text [in Ukrainian].

Merchant Shipping Code of Ukraine: Law of Ukraine no. 176/95-BP of May 23, 1995). Retrieved November 15, 2024, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-15

Як цитувати

Шевченко, М. В. (2025). ДЕЛЕГУВАННЯ ВЛАДНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРИВАТНИМ ОСОБАМ: ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД. Правова держава, (57), 125–133. https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.57.325391

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І ПРОЦЕС