ОСОБЛИВОСТІ РЕКЛАМИ ЯК ОБ’ЄКТА АВТОРСЬКОГО ПРАВА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.57.325395Ключові слова:
реклама, послуга, об’єкт авторського права, твір, майнові права, особисті немайнові праваАнотація
На сьогодні реклама як самостійний об’єкт цивільного права може розглядатися як послуга, а також як і об’єкт авторських прав. Саме з такої точки зору буде розглянуто рекламу в цій науковій статті.
Необхідно розуміти, що перш ніж використовувати рекламний продукт як послугу, для його створення докладаються творчі зусилля, тобто інтелектуальна діяльність автора цього правового об’єкта. Очевидно, що особливість цього виду послуг полягає саме в тому, що його створенню передує творча праця його автора. Відповідно, результат творчої діяльності автора відповідатиме ознакам, які притаманні об’єкту авторського права – твору. Це і оригінальність, і наявність об’єктивної форми. Згідно положень діючого Закону України «Про авторське право та суміжні права» таку ознаку як оригінальність твору розуміють як такий критерій, що характеризує твір як результат власної інтелектуальної творчої діяльності автора та відображає творчі рішення, прийняті автором під час створення твору. Також ст. 7 Закону України «Про авторське право та суміжні права» встановлює, що охорона поширюється лише на форму вираження об’єктів авторського права. Охороні підлягають усі оригінальні твори оприлюднені та неоприлюднені, завершені та незавершені, незалежно від їх призначення, жанру, обсягу, а також способу вираження.
Після того, як буде створено об’єкт авторського права, його можна використовувати в будь-якому виді реклами. Більш того, такий вид твору, як реклама, створюється, як правило, за договором замовлення, залежно від виду рекламної діяльності. Також рекламу можна розглядати як службовий твір, який створюється в рамках посадових інструкцій. Інакше кажучи, якщо рекламі буде надано творчої (оригінальної) форми, яка дасть змогу кваліфікувати її як повноцінний твір, тобто якщо рекламне повідомлення виконане у віршованій формі, супроводжується музикою або виражене у формі графічного твору, то його визнають об’єктом авторського права. При цьому, як зазначалося вище, наявність творчої праці у створенні реклами презюмується. Вищевикладене вказує на особливості реклами як об’єкта права.
Посилання
Pro avtorske pravo i sumizhni prava: Zakon Ukrainy. (2023). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, (57), 166. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text [in Ukrainian].
Liptsyk, D. (2002). Avtorske pravo ta sumizhni prava (788 p.). Vyd-vo YuNESKO. [in Ukrainian].
Pidopryhora, O. A., & Pidopryhora, O. O. (1998). Pravo intelektualnoi vlasnosti Ukrainy. (336 p.). Kyiv: Yurinkom Inter. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).