ІНСТИТУЦІЙНО-НОРМАТИВНІ ЗАСАДИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ У СФЕРІ ЛЕГІТИМНОГО ВИКОРИСТАННЯ І ЗАСТОСУВАННЯ ВОГНЕПАЛЬНОЇ ЗБРОЇ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.58.330993Ключові слова:
адміністративна діяльність поліції, адміністративно-правове регулювання, адміністративний контроль, безпека, використання сили, державне управління, дисциплінарна відповідальність, забезпечення правопорядку, законність, законодавче регулювання, легітимність, використання вогнепальної зброї, міжнародні стандарти, Національна поліція України, нормативно-правове забезпечення, оперативно-службова діяльність, права людини, превентивна діяльність, публічний порядок, правозастосування, правопорядок, професійна підготовка поліцейських, судова практика, табельна зброя поліцейського, тактична підготовка, юридична відповідальність, застосування вогнепальної зброї поліцейськимАнотація
Стаття присвячена аналізу інституційно-нормативних засад правового забезпечення діяльності Національної поліції України у сфері легітимного використання і застосування вогнепальної зброї. Досліджено особливості нормативно-правового регулювання цієї сфери, визначено основні проблеми та прогалини в законодавстві, які можуть спричиняти правову невизначеність у діяльності правоохоронців.
Окрему увагу приділено питанням відповідності національного законодавства міжнародним стандартам, зокрема Європейській конвенції з прав людини та практиці Європейського суду з прав людини. У статті розглянуто правові механізми застосування поліцейських заходів поліцією, визначено відмінності між превентивними та примусовими заходами та обґрунтовано необхідність їх чіткого розмежування. Проаналізовано роль державного примусу в забезпеченні публічного порядку, а також принципи пропорційності, правової визначеності та необхідності, яких мають дотримуватися поліцейські при застосуванні сили. Зазначено, що ефективність адміністративно-правового забезпечення превентивної діяльності значною мірою залежить від функціонування механізмів внутрішнього контролю, судового нагляду та громадського моніторингу.
У статті наголошено на необхідності удосконалення нормативного регулювання використання і застосування вогнепальної зброї, деталізації алгоритмів дій поліцейських у різних ситуаціях, посилення незалежного контролю за випадками застосування сили та підвищення рівня правової підготовки правоохоронців.
Запропоновано конкретні напрями вдосконалення адміністративно-правового регулювання, зокрема адаптацію міжнародного досвіду, розширення механізмів фіксації випадків застосування сили та створення ефективної системи дисциплінарної відповідальності.
Окрему увагу приділено аналізу юридичної відповідальності суб’єктів превентивної діяльності поліції. Розглянуто основні види відповідальності – дисциплінарну, адміністративну та кримінальну, їх особливості та механізми реалізації. Визначено, що дисциплінарна відповідальність є найбільш поширеним заходом впливу, спрямованим на коригування поведінки поліцейських, у той час як адміністративна та кримінальна відповідальність застосовуються у разі серйозних правопорушень, що виходять за межі службової дисципліни.
Розкрито проблематику ефективності існуючих механізмів контролю за використанням і застосуванням вогнепальної зброї, акцентовано увагу на необхідності підвищення рівня громадського контролю та незалежного моніторингу дій правоохоронців. Запропоновано розширити використання сучасних технологій, зокрема обов’язкову відеофіксацію випадків застосування зброї, що сприятиме прозорості правоохоронної діяльності. Реалізація запропонованих заходів сприятиме підвищенню правової визначеності, запобіганню зловживанням з боку правоохоронців, зміцненню суспільної довіри до поліції та ефективнішому забезпеченню публічної безпеки в Україні.
Посилання
Vasylenko, D. L. (2008). Obmezhennia okremykh prav hromadian pid chas dosudovoho provadzhennia [Restrictions on certain rights of citizens during pre-trial proceedings] [Author’s abstract of the CandSc dissertation: 12.00.09] (18 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
Pro Natsonalnu politsiiu [On the National Police]. Law of Ukraine dated 02.07.2015 No 580-VIII. Legislation of Ukraine. Retrieved February 10, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text [in Ukrainian].
Basin, K. V. (2006). Yurydychna vidpovidalnist: pryroda, formy realizatsii ta prava liudyny [Legal responsibility: nature, forms of implementation and human rights] [Author’s abstract of the CandSc dissertation: 12.00.01] (16 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
Bignyak, O. V. (2007). Pidpryiemnytstvo yak predmet pravovoho rehuliuvannia v Ukraini [Entrepreneurship as a subject of legal regulation in Ukraine] [CandSc dissertation: 12.00.04] (201 p.). Odesa. [in Ukrainian].
Zelena, O. V. (2007). Sutnist yurydychnoi vidpovidalnosti ta rol pravookhoronnykh orhaniv u yii zabezpechenni [The essence of legal responsibility and the role of law enforcement agencies in its provision] [CandSc dissertation: 12.00.01; Kyiv National University of Internal Affairs] (215 p.). Kyiv. [in Ukrainian].
Lukyanets, D. M. (2004). Typolohiia yurydychnoi vidpovidalnosti [Typology of legal responsibility]. Legal Ukraine, (3), 4–10. [in Ukrainian].
Azemsha, I. B. (2010). Yurydychna vidpovidalnist: suchasni pohliady, dyskusii ta kontseptsii [Legal responsibility: modern views, discussions and concepts]. Journal of the Kyiv University of Law, (2), 54–57. [in Ukrainian].
Tereshchuk, M. (2015). Yurydychna vidpovidalnist: teoretyko-pravovyi analiz [Legal responsibility: theoretical and legal analysis]. National Legal Journal: Theory and Practice, (March), 18–21. [in Ukrainian].
Bespalyi, I. V. (2024). Yurydychna vidpovidalnist subiektiv preventyvnoi diialnosti Natsionalnoi politsii [Legal responsibility of subjects of preventive activities of the National Police]. Our Law, (1), 327–332. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).