СУЧАСНІ КІБЕРРИЗИКИ: ЇХ ПОНЯТТЯ, СТРУКТУРА ТА ЗАСТОСУВАННЯ У СФЕРІ ТОРГІВЕЛЬНОГО МОРЕПЛАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.58.331007Ключові слова:
кіберризик, кіберінцидент, кібератака, кібертероризм, кібербезпека, торгівельне мореплавствоАнотація
Стаття присвячена комплексному дослідженню сучасних кіберризиків, їхнього концептуального апарату, структури та особливостей застосування у критично важливій сфері торгівельного мореплавства. У статті здійснено поглиблений аналіз сутності та змісту поняття «кіберризик», розкрито його характерні ознаки, визначено ключові джерела походження та систематизовано основні форми реалізації в контексті зростаючої цифрової залежності морської галузі.
З метою вдосконалення правового регулювання у сфері кібербезпеки, автором запропоновано власне визначення поняття «кіберризик», що інтегрує ймовірність настання негативних наслідків, наявність потенційних кіберзагроз та вразливостей інформаційних систем. Обґрунтовано доцільність законодавчого закріплення цього визначення, зокрема у профільних нормативно-правових актах, таких як Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» наступним чином:
«Кіберризик – існуюча ймовірність настання негативних наслідків для суб’єктів кібербезпеки, національної безпеки, суспільства та держави, що виникає внаслідок наявності потенційних кіберзагроз та/або вразливостей в інформаційних, комунікаційних та інформаційно-комунікаційних системах, а також недоліків у їх захисті, що можуть призвести до порушення конфіденційності, цілісності, доступності інформаційних ресурсів, порушення сталого та надійного функціонування зазначених систем, завдання шкоди законним інтересам фізичних та юридичних осіб, майну, критичній інфраструктурі».
У статті детально розглянуто характерні ознаки кіберризиків, серед яких виокремлено віртуальну природу їхньої реалізації, транскордонний характер поширення, динамічну еволюцію у відповідь на розвиток інформаційних технологій та потенційну масштабність негативних наслідків для різних сфер суспільного життя та національної безпеки. Особливу увагу приділено специфіці прояву цих ознак у контексті торгівельного мореплавства, де вразливість критичної інфраструктури може мати глобальні наслідки.
Проведено систематизацію джерел виникнення кіберризиків, які класифіковано на чотири основні класи: дії людей (ненавмисні помилки та навмисні зловживання), бездіяльність щодо розвитку систем та технологій (технологічні вразливості), помилки у внутрішніх процесах (організаційні недоліки) та зовнішні події (геополітичні конфлікти, дії третіх сторін, природні катастрофи). Розкрито специфіку впливу кожного з цих класів на рівень кібербезпеки у сфері морського судноплавства.
Окрему увагу приділено аналізу основних форм (інструментів) реалізації кіберризиків, до яких віднесено кібератаку, кіберінцидент, кібертероризм та кібервійну. Розглянуто їх відмінні характеристики за суб’єктивним складом, мотивацією та механізмами впливу на інформаційні системи. Підкреслено особливу вразливість торгівельного мореплавства до кожної з цих форм, з огляду на його залежність від цифрових технологій та важливість для глобальних логістичних ланцюгів.
У висновках наголошено на складності та багатогранності сучасних кіберризиків, що зумовлює необхідність комплексного правового підходу до їх регулювання з використанням міжнародно-правового досвіду. Зазначено про необхідність подальшої гармонізації чинного законодавства з міжнародними стандартами у сфері кібербезпеки для ефективної протидії кіберризикам.
Посилання
Pro osnovni zasady zabezpechennia kiberbezpeky Ukrainy. Zakon Ukrainy No 2163-VIII vid 05.10.2017. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, (45), 42, 403. [in Ukrainian].
Stratehiia kiberbezpeky Ukrainy: zatverdzhena Ukazom Prezydenta Ukrainy No 447/2021 vid 26.08.2021. (2021). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, (70), 42, 4417. [in Ukrainian].
Veremchuk, V. S. (2024). Mizhnarodno-pravove rehuliuvannia kiberbezpeky u morskii haluzi: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku. Visnyk Odeskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriia: Pravoznavstvo, (38), 12–17. [in Ukrainian].
Veremchuk, V. S. (2023). Mizhnarodno-pravovi aspekty zakhystu informatsii na morskomu transporti. Tsili staloho rozvytku v aspekti zmitsnennia natsionalnoho ta mizhnarodnoho pravoporiadku: tezy dopovidei Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Zaporizhzhia-Lviv-Odesa-Uzhhorod-Kharkiv-Chernivtsi, 27 zhovtnia 2023 (pp. 450–453). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. [in Ukrainian].
Piadyshev, V. H. (2023). Pytannia vdoskonalennia kiberbezpeky morskoho transportu: za¬rubizhnyi dosvid. Morska Bezpeka ta Oborona, (1), 78–86. [in Ukrainian].
Trofimenko, A. O., Maidanevych, S. B., Voichenko, T. O., & Dorofieieva, Z. Ya. (2023). Deiaki problemni pytannia vprovadzhennia standartiv kiberbezpeky na morskomu transporti. Vodnyi Transport, (37), 179–188. [in Ukrainian].
Shumilov, D. (2024). Otsinka tochnosti vyznachennia mistsia sudna pry observatsiinomu zchyslenni i parametriv manevruvannia pry kibernetychnykh ryzykakh. International Science Journal of Engineering & Agriculture, (3(6)), 154–172. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).