МОРСЬКІ ЗАКОНИ ГАНЗЕЙСЬКОГО СОЮЗУ 1597 РОКУ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ, ПРАВОВИЙ ЗМІСТ ТА ЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

  • О. А. Гавриленко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, кафедра міжнародного і європейського права, Україна https://orcid.org/0000-0001-5554-4919

DOI:

https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.58.331549

Ключові слова:

Ганзейський союз, Морські закони 1597 р., морське право, кодифікація, морські звичаї, європейська правова спадщина

Анотація

Морські закони Ганзи 1597 року стали важливим етапом розвитку морського права в Європі та мають значний вплив на формування міжнародно-правових норм, що регу­люють морську торгівлю й навігацію. Цей документ, створений у межах Ганзейського союзу – потужного торговельно-економічного об’єднання північнонімецьких міст, – відображає узагальнення та кодифікацію звичаїв, що склалися у морському торговель­ному обігу північноєвропейського регіону. Стаття досліджує зміст, структуру та основні положення Морських законів Ганзи 1597 року, а також їхній вплив на подальший розви­ток морського права в Європі.

У роботі розглянуто ключові норми Морських законів Ганзи 1597 року, які регулюва­ли такі важливі питання, як обов’язки капітана та екіпажу, правила перевезення вантажів, відповідальність за пошкодження товарів, а також порядок вирішення морських супере­чок. Закони відображали звичаї, які складалися протягом століть на теренах Балтійського й Північного морів, і стали зразком для інших збірок морського права. Дослідження та­кож аналізує уніфікаційний характер цих законів – вони сприяли однаковому застосуван­ню морських звичаїв у межах Ганзи, що полегшувало торговельні операції між різними портами та містами. Особливу увагу приділено питанню впливу Морських законів Ганзи на подальше кодифікування морського права в інших європейських країнах та формуван­ня загальноєвропейських принципів морського права.

Морські закони Ганзи 1597 року репрезентують важливий історико-правовий пам’ятник, що відіграв значну роль у розвитку морського права Європи. Вони не лише кодифікували морські звичаї та надали їм офіційного статусу, а й заклали основу для створення правових систем, що забезпечували справедливе та ефективне регулювання морської торгівлі. Ці закони мали тривалий вплив на правові традиції, що регулювали морське судноплавство, і стали зразком для подальших нормативних актів у цій сфері. Дослідження підкреслює значущість Морських законів Ганзи як джерела морського пра­ва та їхню роль у формуванні правової спадщини Європи.

Посилання

Reddie, J. (1841). An historical view of the law of maritime commerce. Edinburgh & London: W. Blackwood and Sons. https://archive.org/details/anhistoricalvie00reddgoog

Butkevych, O. V. (2008). Mizhnarodne morske pravo u dobu Seredniovichchia [International maritime law in the Middle Ages]. Derzhava i Pravo. Seriia: Yurydychni i Politychni Nauky, (39), 579–586. [in Ukrainian].

Syroid, T. L. (2018). Mizhnarodne publichne pravo [Public international law] (744 p.). Odesa: Feniks. [in Ukrainian].

Kuznetsov, S. O., & Averochkina, T. V. (2011). Morske pravo [Maritime law] (382 p.). Odesa: Feniks. [in Ukrainian].

Podalyak, N. H. (2009). Mohutnia Hanza. Komertsiinyi prostir, miske zhyttia i dyplomatiia XII–XVII stolit [The powerful Hansa: Commercial space, urban life, and diplomacy in the 12th–17th centuries] (360 p.). Kyiv: Tempora. [in Ukrainian].

Falke, J. (1863). Die Hansa als deutsche See-und Handelsmacht (190 p.). Berlin: Verlag von B. Brigl. https://books.google.com.ua/books?id=01NAAAAAcAAJ&pg=PA62&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Zimmern, H. (1889). The Hansa towns (389 p.). London: T. Fisher Unwin. https://archive.org/details/hansatowns03zimmgoog/page/n416/mode/2up

Distler, E.-M. (2006). Städtebünde im deutschen Spätmittelalter. Eine rechtshistorische Untersuchung zu Begriff, Verfassung und Funktion (270 p). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

North, M. (2015). The Hanseatic League in the Early Modern Period. In D. J. Harreld (Ed.), A companion to the Hanseatic League (pp. 101–124). Leiden, Boston: Brill.

Burkhardt, M. (2015). Kontors and outposts. In D. J. Harreld (Ed.), A companion to the Hanseatic League (pp. 127–161). Leiden, Boston: Brill.

Pfeiffer, H. (2009). Seemacht Deutschland. Die Hanse, Kaiser Wilhelm II. und der neue Maritime Komplex (224 p.). Berlin: Ch. Links Verlag.

Padaliak, N. H. (2000). Utrekhtskyi myr 1474 r. i hanzeiska dyplomatiia [The Utrecht Peace of 1474 and Hanseatic diplomacy]. Naukovyi Visnyk Dyplomatychnoi Akademii Ukrainy, (4), 246–254. [in Ukrainian].

Ignjatović, M. (2019). Lex Rhodia de iactu as the basis of Roman maritime law. Ius Romanum, (2), 555–568.

The ancient sea-laws of Oleron, Wisby, and the Hanse-towns, still in force. (1686). In E. Cleirac; G. Miege (Trans.), Les US, et coutumes de la mer (28 p.). London: Printed by J. Redmayne, for T. Basset.

Il consolato del mare, colla spiegazione. (1720). In Lucca: per Sebastiano Domenico Cappuri e Antonio M. Santini, a spese di Donato Donati. https://archive.org/details/bub_gb_dvwVwrVXa64C/page/n547/mode/2up

Graichen, G., & Hammel-Kiesow, R. (2011). Die deutsche Hanse: Eine heimliche Supermacht (416 p.). Rowohlt Verlag.

Fritze, K., Schildhauer, J., Stark, W., et al. (1985). Die Geschichte der Hanse (252 p.). Berlin: Das Europäische Buch.

Reibstein, E. (1956). Das Völkerrecht der deutschen Hanse. Zeitschrift für Ausländisches Öffentliches Recht und Völkerrecht, 17(1), 38–92. https://www.zaoerv.de/17_1956_57/17_1956_1_a_38_92.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-15

Як цитувати

Гавриленко, О. А. (2025). МОРСЬКІ ЗАКОНИ ГАНЗЕЙСЬКОГО СОЮЗУ 1597 РОКУ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ, ПРАВОВИЙ ЗМІСТ ТА ЗНАЧЕННЯ. Правова держава, (58), 190–200. https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.58.331549

Номер

Розділ

МОРСЬКЕ ПРАВО