ДЕЯКІ ДЕТЕРМІНАНТИ, ЩО СПРИЯЮТЬ ПРИЙНЯТТЮ ПРОТИПРАВНИХ РІШЕНЬ ОРГАНАМИ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.59.340310Ключові слова:
права, законні інтереси та свободи людини і громадянина, органи Пенсійного фонду України, детермінанти, протиправні рішення, судовий і відомчий контроль, нейтралізація, блокування, усунення, детермінант протиправної діяльностіАнотація
У даній науковій статті здійснено аналіз судових рішень, що стосуються юридичної оцінки прийнятих органами Пенсійного фонду України рішень щодо пенсійного забезпечення окремих категорій громадян, а також визначені деякі детермінанти, які сприяють протиправній діяльності даного органу державної виконавчої влади з означених питань.
Зокрема, встановлено, що однією з таких детермінант є неналежний судовий контроль за виконанням рішень судів, які пов’язані з відновленням порушених прав, законних інтересів і свобод людини та громадянина.
Визначено також, що відсутність у зв’язку з цим правового механізму відповідальності посадових і службових осіб органів пенсійного забезпечення України, не дозволяє належним чином реагувати на детермінаційний комплекс причин і умов, які сприяють прийняттю суперечливих і таких, що не відповідають чинному законодавству України, рішень з означених питань.
З’ясовано, що така ситуація в системі вказаних органів державної влади склалася і в результаті безконтрольності за сферою пенсійного і соціального забезпечення громадян з боку Правління Пенсійного фонду України, як центрального органу виконавчої влади України, що реалізує державну політику у вказаній галузі суспільних відносин.
Виходячи з отриманих результатів дослідження, констатовано, що без системних змін та заходів, спрямованих на удосконалення правового механізму з питань контролю за діяльністю органів пенсійного і соціального забезпечення, практично неможливо нейтралізувати, блокувати, усунути, тощо ті детермінанти, що сприяють прийняттю протиправних рішень зазначеними органами державної виконавчої влади з означеного предмета діяльності.
Посилання
Smokovych, M. I., Rybachuk, A. I., & Kravchuk V. M. (Comps.) (2020). Zbirnyk pravovykh pozytsii Verkhovnoho Sudu, shchodo zakhystu sotsialnykh prav (206 p.). Kharkiv: Pravo; Verkhovnyi Sud. [in Ukrainian].
Pichkur proty Ukrainy: rishennia Yevropeiskoho Sudu z prav liudyny vid 07.11.2013 (zaiava No 10441/06). Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_984#Text [in Ukrainian].
Petrushyn, O. V. (Ed.). (2014). Teoriia derzhavy i prava (368 p.). Kharkiv: Pravo. [in Ukrainian].
Dobosh, Z. A. (2024). Administratyvno-pravovi zasady sudovoho kontroliu u sferi publichnoho upravlinnia v Ukraini (457 p.). Lviv: Pacmp – 7. [in Ukrainian].
Zakaliuk, A. P. (2007). Kurs suchasnoi ukrainskoi kryminolohii: teoriia i praktyka: u 3-kh knyhakh. Knyha 1: Teoretychni zasady ta istoriia kryminalistychnoi nauky (424 p.). Kyiv: In Yure. [in Ukrainian].
Ministerstvo sotsialnoi polityky, simi ta yednosti Ukrainy. (2025, July 16). Uriad vyznachyv prozoryi i yedynyi pidkhid do pensiinykh vyplat za sudovymy rishenniamy [Status update]. Facebook. https://surl.li/jsfbmz [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo udoskonalennia polozhen pro sudovyi kontrol za vykonanniam sudovykh rishen. Zakon Ukrainy vid 21.11.2024 No 4094-IХ. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, (18), Article 54. [in Ukrainian].
Pro vyznachennia poriadku vyplaty pensii deiakym katehoriiam osib u 2025 rotsi u period voiennoho stanu. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03.01.2025 No 1. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1-2025-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Panov M. I. (2017). Zavdannia ta funktsii kryminalnoho prava. In V. Ya. Tatsii, V. I. Borysov (Eds.), Velyka ukrainska yurydychna entsyklopediia: u 20 t. (Vol. 17: Kryminalne pravo, pp. 206–209). Kharkiv: Pravo. [in Ukrainian].
Ukhvala Volynskoho okruzhnoho administratyvnoho sudu vid 16.07.2025 po spravi No 140/1135/24. (2025, July 18). Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. https://reyestr.court.gov.ua/Review/128890232 [in Ukrainian].
Vyznacheno serednii chas dlia rozghliadu sudovykh sprav. (2020, November 25). Vyshcha rada pravosuddia. https://hcj.gov.ua/news/vyznacheno-seredniy-chas-dlya-rozglyadu-sudovyh-sprav [in Ukrainian].
Dorosh, S. (2017, January 19). Sprava pro derzhzradu Yanukovycha: koly kinets? BBC News Ukraina. https://www.bbc.com/ukrainian/features-38675348 [in Ukrainian].
Oleshkevych, Yu. (2022, October 17). Shcho robyty, yakshcho dlia Pensiinoho fondu rishennia sudu – “ne ukaz”, abo yak domohtysia pererakhunku pensii u povnomu obsiazi. Bezoplatna pravnycha dopomoha. https://legalaid.gov.ua/publikatsiyi/shho-robyty-yakshho-dlya-pensijnogo-fondu-rishennya-sudu-ne-ukaz-abo-yak-domogtysya-pererahunku-pensiyi-u-povnomu-obsyazi/ [in Ukrainian].
Savytskyi, I. (2017, May 04). Chy stalo krashche vid skasuvannia “zahalnoho nahliadu” prokuratury? Rezonans. https://resonance.ua/chi-stalo-krashhe-vid-skasuvannya/ [in Ukrainian].
Kaliuzhyna, S. (2022, March 29). “Za zasluhy pered Cherkashchynoiu”: nahorodyly avtora lehendarnoi frazy pro rosiiskyi korabel. Suspilne Cherkasy. https://suspilne.media/cherkasy/222936-za-zaslugi-pered-cerkasinou-nagorodili-avtora-legendarnoi-frazi-pro-rosijskij-korabel/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).