ЮРИСДИКЦІЙНИЙ КОНЦЕПТ СТЯГНЕННЯ В ДОХІД ДЕРЖАВИ АКТИВІВ ПІДСАНКЦІЙНИХ ОСІБ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.59.340313Ключові слова:
санкції, стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, юрисдикція, стандарт доказування, право на справедливий суд, юрисдикційний механізмАнотація
У статті здійснено розвідку тенденцій розвитку юрисдикційного концепту стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, як однієї із законодавчо унормованих санкцій, що має винятковий характер, та може бути застосована лише щодо фізичних та юридичних осіб, які своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України або значною мірою сприяли вчиненню таких дій іншими особами, за умови попереднього накладення на них санкції у вигляді блокування активів. Правова невизначеність, властива нормативно-правовій регламентації цієї санкції, а також новизна для правової системи України правового інституту стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб зумовлюють активний науковий, а також експертно-практичний дискурс стосовно виправданості фактичної конфіскації санкційних активів в контексті забезпечення гарантій права власності та належної правової процедури. Означене зумовлює потребу вдосконалення юрисдикційного концепту стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб крізь призму вимог забезпечення належної правової процедури в контексті гарантування принципу верховенства права.
Мета статті полягає у виокремленні проблемних аспектів законодавчої регламентації застосування санкції у вигляді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб в аспекті формування складників юрисдикційного концепту такого стягнення, а також у визначенні законодавчих перспектив розвитку цього правового інституту.
Констатовано, що актуальна законодавча регламентація застосування санкції у вигляді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, в аспекті формування складників юрисдикційного концепту такого стягнення, має контроверсійний характер та характеризується правовою невизначеністю. Обґрунтовано, що вилучення активів підсанкційних осіб в дохід держави за спрощеною процедурою провокує ризики неналежного забезпечення права на справедливий суд, що зумовлює потребу у перегляді унормованого наразі стандарту доказування у досліджуваній категорії справ у напрямі його підвищення з тим, аби забезпечити підсанкційних осіб правом на належний судовий розгляд у досліджуваній категорії справ. Аргументовано концептуальну доцільність використання надбань та досвіду практичної реалізації вже сформованих до певної міри та таких, що отримали певний рівень наукової розробки правових інститутів у сфері досліджуваних питань, зокрема правового інституту визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави.
В аспекті формування складників юрисдикційного концепту застосування санкції у вигляді стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб визначено такі законодавчі перспективи розвитку цього правового інституту: забезпечення чітких критеріїв та правової визначеності щодо підстав застосування санкцій та особливостей застосування досліджуваних санкцій до громадян України; забезпечення належного стандарту доказування у цій категорії справ у напрямі його підвищення з урахуванням правової природи цього виду санкції з тим, аби забезпечити підсанкційних осіб правом на належний судовий розгляд у досліджуваній категорії справ; розробка питання щодо перспективної можливості уповноваження прокурорів (зокрема, Офісу Генерального прокурора) представляти інтереси держави у справах про стягнення в дохід держави активів підсанкційних осіб, яка може бути визначена одним із виключних випадків такого представництва, обумовленим актуальною потребою, та з урахуванням закріплених у законодавстві вимог щодо спеціальної процедури добору та підвищення кваліфікації прокурора як одного із основних функціонерів-правників системи правосуддя в Україні.
Посилання
Pro sanktsii. Zakon Ukrainy vid 14.08.2014 roku No 1644-VII [On sanctions. Law of Ukraine dated 14.08.2014 No 1644-VII]. Legislation of Ukraine. Retrieved September 10, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1644-18#Text [in Ukrainian].
Krapivin, Ye. (2024). Stiahnennia v dokhid derzhavy aktyviv yak riznovyd sanktsii ta praktyka Yevropeiskoho sudu z prav liudyny [Confiscation of assets as a form of sanction and the practice of the European Court of Human Rights]. Ukrainska Helsinska spilka z prav liudyny. Retrieved September 10, 2025, from https://www.helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2024/06/Maket_web-1.pdf [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo pidvyshchennia efektyvnosti sanktsii, poviazanykh z aktyvamy okremykh osib. Zakon Ukrainy vid 12 travnia 2022 roku No 2257-IX [On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Regarding the Enhancement of the Effectiveness of Sanctions Related to the Assets of Certain Individuals. Law of Ukraine dated 12 May 2022 No 2257-IX]. Legislation of Ukraine. Retrieved September 10, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2257-20/sp:max50:nav7:font2#Text [in Ukrainian].
Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukraine “Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv shchodo pidvyshchennia efektyvnosti sanktsii, poviazanykh z aktyvamy okremykh osib” vid 28 bereznia 2022 roku [Explanatory Note to the Draft Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts to Improve the Effectiveness of Sanctions Related to the Assets of Certain Individuals” dated 28 March 2022]. Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved September 10, 2025, from https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39275 [in Ukrainian].
Shcherbanyuk, O. V. (2025). Stiahnennia v dokhid derzhavy pidsanktsiinykh aktyviv ta verkhovenstvo prava [Recovery of sanctioned assets and the rule of law]. Uzhhorod National University Herald. Series: Law, (89/3), 468–472. [in Ukrainian].
Grynenko, S. O. (2024). Problemy zastosuvannia spetsialnykh ekonomichnykh ta inshykh obmezhuvalnykh zakhodiv (sanktsii) vidpovidno do Zakonu Ukrainy “Pro sanktsii” [Problems of applying special economic and other restrictive measures (sanctions) in accordance with the Law of Ukraine “On Sanctions”]. Juridical Scientific and Electronic Journal, (6), 188–191. [in Ukrainian].
Novikov, D. O. (2025). Administratyvno-pravove rehuliuvannia santsiinoi polityky Ukrainy [Administrative and legal regulation of the sanctions policy of Ukraine] [CandSc thesis, 12.00.07, West Ukrainian National University, 223 p.]. Ternopil. [in Ukrainian].
Buhaichyk, K. L. (2022). Normatyvno-pravovi aspekty vdoskonalennia sanktsiinoi polityky Ukrainy [Legal and regulatory aspects of improving the sanctions policy of Ukraine]. Pravo i Bezpeka [Law and Safety], (1(84)), 29–38 [in Ukrainian].
Sichevliuk, N., & Demchuk, P. (2023, September 14). Kryminalne provadzhennia chy sanktsiina sprava: shcho efektyvnishe dlia konfiskatsii rosiiskykh aktyviv? [Criminal proceedings or sanctions proceedings: which is more effective for confiscating russian assets?] Yurydychna Hazeta. Retrieved September 10, 2025, from https://yur-gazeta.com/publications/practice/kriminalne-pravo-ta-proces/kriminalne-provadzhennya-chi-sankciyna-sprava-shcho-efektivnishe-dlya-konfiskaciyi-rosiyskih-aktiviv.html [in Ukrainian].
Horbachevska, T., Barabash, Yu., & Uvarova, O. (2025). The expropriation of sanctioned assets: does Ukrainian jurisprudence respond to human rights concerns? Journal of Human Rights Practice, 17(1), 197–206.
Stefanchuk, M. (2022). The recovery of Ukraine in the field of justice: challenges and priority goals. Access to Justice in Eastern Europe, (4-2(17)), 186–201.
Ukraine Facility. (2024). Plan dlia Ukraine Facility 2024–2027 [Plan for Ukraine Facility 2024-2027]. Retrieved September 10, 2025, from https://www.ukrainefacility.me.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/plan-ukraine-facility.pdf [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy “Pro sudoustrii i status suddiv” ta deiakykh inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo pravovykh zasad utvorennia ta funktsionuvannia Spetsializovanoho okruzhnoho administratyvnoho sudu ta Spetsializovanoho apeliatsiinoho administratyvnoho sudu. Zakon Ukrainy vid 26.02.2025 r. No 4264-IX [On Amendments to the Law of Ukraine “On the Judicial System and Status of Judges” and Certain Other Legislative Acts of Ukraine Regarding the Legal Basis for the Establishment and Functioning of the Specialised District Administrative Court and the Specialised Administrative Court of Appeal. Law of Ukraine dated 26.02.2025 No 4264-IX]. Legislation of Ukraine. Retrieved September 10, 2025, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4264-20#Text [in Ukrainian].
U spravi za konstytutsiinoiu skarhoiu aktsionernoho tovarystva “Zaporizkyi zavod ferosplaviv” shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) polozhennia punktu 13 chastyny pershoi statti 17 Zakonu Ukrainy “Pro Natsionalne antykoruptsiine buiro Ukrainy”. Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy vid 05.06.2019 r. No 4-r(II)/2019 [In the case on the constitutional complaint of the Zaporizhzhya Ferroalloy Plant Joint Stock Company regarding the compliance with the Constitution of Ukraine (constitutionality) of the provision of paragraph 13 of part one of Article 17 of the Law of Ukraine “On the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine”. Resolution of the Constitutional Court of Ukraine dated 6 June 2019 No 4-r(ІІ)/2019]. Konstytutsiinyi Sud Ukrainy. Retrieved September 10, 2025, from https://ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/4_p2_2019.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).