ОСОБЛИВОСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПУБЛІЧНОГО ЗОВНІШНЬОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ В ПОЛЬЩІ ТА НІМЕЧЧИНІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2025.59.340316Ключові слова:
контроль, зовнішній фінансовий контроль, публічний фінансовий контроль, органи фінансового контролю, фінансово-правові відносини, рахункова палатаАнотація
У статті розглянуто особливості нормативно-правового регулювання здійснення публічного зовнішнього фінансового контролю в Польщі та Німеччині. Акцентовано увагу на інституційній незалежності, правовому підґрунті та практичних аспектах функціонування відповідних органів фінансового контролю в Польщі та Німеччині. Аргументовано, що ефективна система фінансового контролю є важливою передумовою прозорого та відповідального управління державними ресурсами.
Проаналізовано діяльність Вищої контрольної палати Польщі, її історичну еволюцію, правовий статус, повноваження та організаційну структуру. Визначено ключові принципи: підзвітність лише парламенту, імунітет працівників, участь у формуванні бюджету та право звернення до Конституційного трибуналу.
Досліджено систему багаторівневого фінансового аудиту Німеччини, яку очолює Федеральна рахункова палата, що має незалежний статус, виконує як контрольні, так і консультативні функції, а також здійснює аудит на всіх рівнях державного управління. Підкреслено, що ключовими ознаками ефективного зовнішнього фінансового контролю є прозорість процедур, повноваження контролерів, довгостроковість призначення керівників і забезпечення їх незалежності.
Підсумовано, що на основі вищезазначеного досвіду провідних країн світу можна зробити кілька важливих висновків для України щодо впровадження та вдосконалення системи фінансового контролю: 1) значення широких повноважень для ефективного контролю. Досвід Німеччини показує, що надання органам фінансового контролю (зокрема, Рахунковій палаті) широких повноважень, таких як видача обов’язкових для виконання постанов та ухвалення рішень щодо використання фінансових ресурсів, є ключовим для запобігання зловживанням і забезпечення ефективності фінансових витрат; 2) ефективність внутрішнього контролю та автоматизація. Важливим аспектом є розвиток служб внутрішнього контролю та поступова автоматизація аудиторських процесів, як це відбувається в Німеччині. Такий підхід дозволяє значно підвищити ефективність перевірок і зменшити людський фактор, що, в свою чергу, підвищує якість аудиту та контролю. Розвиток і вдосконалення системи фінансового контролю в Україні на основі цих принципів може значно підвищити рівень прозорості та ефективності використання державних фінансів.
Посилання
Lytvyn, O. I. (2013). Zarubizhnyi dosvid zdiisnennia derzhavnoho finansovoho kontroliu. Naukovyi Visnyk LNUVMBT im. S. Z. Hzhytskoho, 15(3(57)/4), 251–258. [in Ukrainian].
Verkhovna kontrolna palata Polshchi. Retrieved August 04, 2025, from http://ostarbeiter.vn.ua/verh-kontr-palata-poll.html [in Ukrainian].
Aleksandrovych, O. O. (2014). Istorychnyi dosvid ta orhanizatsiino-pravovi harantiï nezalezhnoho derzhavnoho finansovoho kontroliu v Polshchi. Aktualni Problemy Derzhavnoho Upravlinnia, (2). Retrieved August 24, 2025, from http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/apdu/2014-2/doc/6/03.pdf [in Ukrainian].
Nevidomyi, V. I. (2007). Rakhunkovi palaty yak orhany finansovoho kontroliu v Ukraini ta Yevropi: konstytutsiino-porivnialnyi analiz [Extended abstract of CandSc thesis, 12.00.02, 22 p.]. Kyiv: . [in Ukrainian].
Kuzmenko, O. (2001). Intehratsiia Rakhunkovoï palaty Ukrainy do mizhnarodnykh instytutiv vyshchoho nezalezhnoho finansovoho kontroliu. Pidpryiemnytstvo, Hospodarstvo i Pravo, (4), 83–85. [in Ukrainian].
Pro Federalnu kontrolnu palatu Nimechchyny: Zakon Respubliky Nimechchyna vid 11.07.1985. Retrieved August 04, 2025, from http://pfm.in.ua/files/files/pfm_document_52b311638d6f5.pdf [in Ukrainian].
Bundesrechnungshofgesetz (BRHG). Retrieved August 04, 2025, from https://www.gesetze-im-internet.de/brhg_1985/
Haushaltsgrundsätzegesetz(HGrG). Retrieved August 04, 2025, from https://www.gesetze-im-internet.de/hgrg/
Bundeshaushaltsordnung (BHO). Retrieved August 04, 2025, from https://www.gesetze-im-internet.de/bho/
Landeshaushaltsordnung (LHO). Retrieved August 04, 2025, from https://recht.nrw.de/lmi/owa/br_text_anzeigen?v_id=3920031009101837119
Khodakivska, L. O., & Hrybovska Yu. M. (2020). Orhany finansovoho kontroliu: vitchyznianyi ta mizhnarodnyi dosvid. Problemy oblikovo-analitychnoho zabezpechennia upravlinnia pidpryiemnytskoiu diialnistiu: materialy 2 Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Poltava, 23 kvitnia 2020 r.) (pp. 441–466). [in Ukrainian].
Miahkyi, M. H. Mizhnarodnyi dosvid funktsionuvannia systemy derzhavnoho finansovoho kontroliu. Retrieved August 04, 2025, from http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3079/1/Miahkyi [in Ukrainian].
Euromonitor International . (2014, December 8). In focus: implications of a Eurozone break-up. Retrieved August 04, 2025, from https://portal.euromonitor.com/Portal/Pages/-Magazine/WelcomePage.aspx
Honcharova, M. V. (2014). Dosvid orhanizatsiino-pravovoho rehuliuvannia finansovoho kontroliu u zarubizhnykh krainakh. Problemy Finansovo-Kredytnoi ta Bankivskoi Systemy, (3(69)), 27–32. [in Ukrainian].
Slobodianyk, Yu. B. (2014). Formuvannia systemy derzhavnoho audytu v Ukraïni (321 p.). Sumy: Natalukha A. S. [in Ukrainian].
Dikan, L. V., Kozhushko, O. V., & Liadova, Yu. O. (2016). Derzhavnyi audyt (412 p.). Kharkiv : KhNEU im. S. Kuznetsia. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).