РОЛЬ СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНИХ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЗАЙНЯТОСТІ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2411-2054.2019.36.184865Ключові слова:
публічні закупівлі, соціально відповідальні публічні закупівлі, внутрішньо переміщені особи, зайнятість, Угода про асоціацію з ЄС.Анотація
Стаття присвячена визначенню напрямів розширення можливостей працевлаштування осіб, у першу чергу, внутрішньо переміщених осіб, за допомогою публічних закупівель. Враховуючи відсутність стратегічного підходу до публічних закупівель, в Україні, детально розглянуто досвід таких країн-членів ЄС, як Великобританія, Швеція, Німеччина та Нідерланди, що активно використовують закупівлі в якості правового засобу вирішення певних соціальних питань, зокрема забезпечення зайнятості осіб, які мають проблеми із працевлаштуванням. Приділено окрему увагу застосуванню замовниками у соціально відповідальних публічних закупівлях у Великобританії вимог щодо «переваг закупівлі саме для громади» як вимоги, що має відношення до працевлаштування та навчання працівників. Проведено аналіз правових норм, на основі яких можна здійснювати соціально відповідальні закупівлі з метою працевлаштування, у тому числі відповідно до взятих Україною міжнародних зобов’язань згідно з Угодою про асоціацію з ЄС. Автор акцентує увагу на справах Суду ЄС, який дозволяє застосовувати вимоги із працевлаштування осіб, які тривалий час є безробітними, втім за обов’язкового дотримання принципу недискримінації. Розроблено нові способи застосування соціальних вимог у закупівлях з метою інтеграції або реінтеграції осіб на ринок праці. Визначено, що вимоги з працевлаштування можуть підлягати оцінці під час прийняття рішення замовником про присудження договору про закупівлю; або вимоги зазначаються як умови договору у частині визначення порядку його виконання. Доведено доцільність проведення оцінки позитивного (соціального, економічного та екологічного) ефекту публічних закупівель на національному та місцевому рівнях.
Посилання
Ordinance of the Cabinet of Ministers of Ukraine on approval of the strategy for integration of internally displaced persons and implementation of long-term decisions on internal displacement for the period up to 2020 (2017, November 15). Uriadovyi kurier, 240 [in Ukrainian].
Zvit Natsionalnoi systemy monitorynhu sytuatsii z vnutrishno peremishchenymy osobamy. 2019. URL: http://ukraine.iom.int/sites/default/files/nms_round_13_ukrainian.pdf.
Kanapinskas, V., Plytnikas, Z., & Tvaronaviciene, A. (2014). Sustainable public procurement: realization of the social aspect in Republic of Lithuania. Verslas: Teorija ir Praktika/Business: Theory and Practice, 15(4), 302-315.
Reforma derzhavnykh zakupivel. Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy. URL: http:// www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=38c083f3-2571-466a-9583-3b43c2804ad9&title=ReformaDerzhavnikhZakupivel [in Ukrainian].
Gerasimenko, G. (2012). Socially responsible public procurement in Ukraine. Visnyk KNTU, 1, 5-13 [in Ukrainian].
Poiedynok, V. (2019). “Corporate social responsibility” and “business and human rights”: correlation of concepts. Pravo Ukrainy, 8, 132-144 [in Ukrainian].
Larsson, H. & Stalhult J. (2017). Employment requirements in public procurement. Can shared value be created? Royal Institute of Technology. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1127841/FULLTEXT01.pdf.
The Public Services (Social Value) Act 2012. An introductory guide for commissioners and policymakers. Department for Digital, Culture Media & Sport. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/690780/Commissioner_Guidance_V3.8.pdf.
Procurement Policy Note 14/15: supporting apprenticeships and skills through public procurement. URL: https://www.gov.uk/government/publications/procurement-policy-note-1415-supporting-apprenticeshipsand-skills-through-public-procurement.
Procuring Growth. Balanced Scorecard. Crown Commercial Service. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/560247/Balanced_Scorecard_paper.pdf.
Sanchez-Graells A. Launch of the procuring for growth balanced scorecard – some initial thoughts. How to Crack a Nut. A blog on EU economic law. URL: https://www.howtocrackanut.com/blog/2016/10/19/launch-of-the-procuring-for-growth-balanced-scorecard-some-initial-thoughts.
London 2012 Learning Legacy ODA Procurement Challenge. URL: https://www.apm.org.uk/sites/default/files/protected/john%20fernau%20oda%20290212.pdf.
Birmingham 2026. Our vision for the future. URL: https://www.birmingham.gov.uk/downloads/file/1543/strat1_sustainable_community_strategy_birmingham_2026_2008pdf.
Procurement Policy Framework for jobs & skills. An impact report: case studies from Birmingham. Birmingham City Council. URL: https://www.birmingham.gov.uk/downloads/file/1496/procurement_policy_for_jobs_and_skills_impact_report.
Procurement Reform (Scotland) Act 2014. URL: https://www.legislation.gov.uk/asp/2014/12/part/3/crossheading/community-benefit-requirements.
Sutherland, V., McTier, A., Glass, A. & McGregor, A. (2015). Analysis of the impact and value of community benefit clauses in procurement. Final report. University of Glasgow. Training & Employment Research Unit, 49.
Targeted Recruitment and Training Clauses in Procurement. The Scottish Government. URL: http://www.improvementservice.org.uk/assets/targeted-recruitment-and-training-clauses-in-procurement.pdf.
The Can do toolkit. Community Benefits in Procurement. URL: http://www.cih.org/resources/PDF/i2i/Cando_toolkit_refresh.pdf.
Peterson D., Kadefors, A. (2016). Social procurement and employment requirements in construction: Proceedings of the 32nd Annual ARCOM Conferenc (pp. 997-1006). – Manchester, UK.
Larsson H., Stalhult, J. (2017). Employment requirements in public procurement. Can shared value be created? Master of Science thesis. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1127841/FULLTEXT01.pdf.
Solopun N., Ponomaryova, N. (2019) Dialecticy of social-converting investment in the field of management of the transport enterprise. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva, 22, 139-152 [in Ukrainian].
Social return on investment (SROI). URL: https://www.pianoo.nl/en/sustainable-public-procurement/sppthemes/social-return-investment-sroi.
Social Innovations and Employment through Public Procurement (SIEPP). URL: https://thl.fi/en/web/thlfi-en/research-and-expertwork/projects-and-programmes/social-innovations-and-employment-throughpublic-procurement-siepp-.
Case 31/87, Gebroeders Beentjes BV v State of the Netherlands [1988] ECR 1988-04635.
Case 225/98, Commisssion v France [2000] ECR 2000 I-07445.
Rodgers L. (2018). The Operation of Labour Law as the Exception: the case of Public Procurement. In A. Sanchez-Graells (eds.), Smart Public Procurement and Labour Standards. Pushing the Discussion after RegioPost. Hart Publishing.
NTVergG. URL: http://www.nds-voris.de/jportal/?quelle=jlink&query=TariftVergabeG+ND&psml=bsvorisprod.psml&max=true&aiz=true#jlr-TariftVergabeGNDV1P11.
Sarter E.K., Sack D. & Fuchs S. (2014). Public Procurement as Social Policy? An introduction to social criteria in public procurement in Germany. URL: https://pub.uni-bielefeld.de/download/2700316/2700321.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).